Rekordmange danske lastbiler kører på udenlandske plader
Aldrig tidligere har så mange lastbiler, der kører for danske vognmænd, været indregistreret i et andet land. Det skriver Avisen.dk.
ITDs grænsetælling fra fjerde kvartal af 2016 viser, at der kun står DK på 29 procent af nummerpladerne af de danske lastbiler, der krydser grænsen. For fem år siden var der 42 procent af lastbilerne i tællingen, der havde danske nummerpladser.
Konkurrencemæssig fordel
Vognmandsfirmaerne placerer deres aktiviteter der, hvor de kan opnå konkurrencemæssige fordele, forklarer arbejdsmarkedsforsker Søren Kaj Andersen fra FAOS ved Københavns Universitet.
- Det handler om at kunne slippe billigere i forhold til, hvad chauffører skal have i løn, og hvad der i øvrigt er af forpligtelser i forhold til chaufførerne. Derfor er international vejgodskørsel ind og ud af Danmark stort set forsvundet ud af hænderne på danske chauffører, siger han til Avisen.dk.
Men de danske chauffører er ikke kun pressede på den internationale kørsel. Igennem udenlandske datterselskaber hyrer danske vognmænd også udenlandske chauffører til at køre ture fra den ene danske by til den anden.
Lægger pres på kolleger
De store vognmænd udnytter mulighederne for at bruge lavtlønnet østeuropæisk arbejdskraft internt i Danmark, oplever de små vognmænds brancheorganisation, DTL.
- De virksomheder, der udnytter mulighederne for at undgå at aflønne efter dansk overenskomst, lægger et helt urimeligt pres på de virksomheder, der rent faktisk forsøger at holde beskæftigelse og arbejdspladser i Danmark, siger direktør i DTL, Erik Østergaard.
Grænsetællingen fra ITD siger ikke direkte noget om, hvor mange udenlandske lastbiler, der kører ture internt i Danmark, men kun om den transport, der kommer ind i landet.
- Men hvis man er bare en smule behændig som vognmand, kan man jo lægge det fornuftigt til rette, så man udnytter de internationale kørsler til også at tage ture internt i Danmark, siger Søren Kaj Andersen.