Schulstad viser vejen
- Vi er måske lidt skøre!
Det var de første ord fra logistikchef Niels Holm, da Transportmagasinet ringede for at høre nærmere om, hvorfor den store nordiske brødkoncern Lantmännen Schulstad har investeret i tre hybridlastbiler.
Virksomheden har de senere år deltaget i mange forskellige projekter, som går ud på at reducere CO2, spare brændstof, køre støjfrit og omlægge transporten fra dag til nat. Det har været projekter med gode intentioner, men som i sidste ende er strandet på grund af økonomien.
Og nu satser Lantmännen Schulstad igen. I sidste måned købte firmaet tre Scania hybridlastbiler, der er indrettet således, at de kan køre ud til butikkerne om natten, uden at genere beboerne i nærheden af butikkerne.
- Vi vil gerne køre et forsøg i stort skala, siger Niels Holm. Vi vil se, om det overhovedet er bæredygtigt at distribuere om natten i storbyen. Er der økonomi i det? Kan vi undgå klager fra beboerne? Kan vi få lempet de restriktioner, der gælder i mange byer?
Ud før kl. 7
Niels Holms kongstanke er at få lastbilerne ud af byen allerede før kl. 7 om morgenen i modsætning til i dag, hvor lastbilerne mange steder først må komme ind kl. 7. Det er samme tidspunkt, hvor mange fodgængere og cyklister er på gaden.
- Med hybridlastbilerne kan vi skifte fra diesel til el-drift, så de bliver støjfrie. Vi har i samarbejde med Schmitz Cargobull fået en kasse, der er mere støjisoleret end normalt, og som opfylder den hollandske Piek-certificering. Vi har også investeret i løftevogne, der ikke støjer. Vi uddanner vores chauffører, så de ikke taler i mobiltelefon og spiller høj musik midt om natten.
- Målet er, at få lov til at komme tidligere ind i bykernerne og levere varer. Vi vil gerne kunne begynde vores arbejde tidligt, således vi kan være ude af byen, når de øvrige trafikanter skal ind i byen.
Masser af restriktioner
- Der er rigtig mange byer, der har miljørestriktioner for vareleveringerne. Mange steder må vi først komme ind kl. 7 om morgenen; og da mange af butikkerne vil have deres brødleverancer inden kl. 8, er det lidt af en gordisk knude at løse.
- Vi skal have mange biler ud at køre hvis vi kun kan levere mellem kl. 7 og 8. Hvis vi kan komme ind før kl. 7, ville det virkelig hjælpe.
Snart også om søndagen
Der er rundt regnet 500 butikker med miljørestriktioner på vareleveringer – og det er et tal, der vokser. Derfor skal der ifølge Niels Holm laves forsøg. Også med søndagslevering. Flere butikskæder ønsker at få friske forsyninger om søndagen, fordi det er blevet en stor handelsdag. Det giver udfordringer, fordi miljøpåbuddet om ikke at støje om natten også gælder hele søndagsdøgnet.
- Faktisk kan vi ikke levere varer til butikker med miljøpåbud om søndagen, hvis vi skal overholde reglerne 100 procent, siger Niels Holm, som mener at vejen frem er et samarbejde mellem alle parter: kommunerne, butikkerne, virksomhederne og transportørerne.
- Jeg håber, at kommunerne vil begynde at kigge mere nuanceret på dette her.
- Jeg kunne selvfølgelig vælge at købe mange små Sprintere, som så kunne levere mellem kl. 7 og 8 i København; men det mener jeg ikke er vejen frem. Der er jo trængsel nok i forvejen.
- Med vores investering i tre hybridlastbiler har vi vist, at vi mener det. Nu må kommunerne også vise, at de mener det.
København er proaktive
Københavns kommune har været meget positive og proaktive i dette arbejde, og Niels Holm har en direkte linie til kommunes miljøafdeling
- Københavns Kommune er meget interesseret i at finde løsninger på trafikproblemerne, men de er også meget følsomme over for beboerklager om støj. Derfor er det vigtigt, at vi løser det uden klager.
- Oplever vi nogle gener eller begrænsninger, kan vi ringe til kommunen som indgår i positiv dialog til at få løst problemerne, siger Niels Holm, det kræver også medspil fra butikkerne.
- Det ville være genialt, hvis butikkerne var bemandede tidligt om morgenen, så de kunne modtage varerne. Hvis de ikke har medarbejdere i butikken på dette tidspunkt, kunne vi eksempelvis have en aftale med vagtselskab eller lignende.
- Man bliver nødt til at tænke helt anderledes i alle led. Jeg tror ikke, det er nok, at transportbranchen gør det alene. Vi skal også have butikskæderne med i dette arbejde.
Hensynet til chaufførerne
Transportmagasinet: Hvordan oplever chaufførerne dette?
Chaufførerne bliver ufattelig stressede af at køre i København mellem kl. 7 og 9 om morgenen. Jeg kender flere chauffører, som ikke bryder sig om det, siger Niels Holm.
- Med natkørsel kan vi sænke stressniveauet for chaufførerne. Det er også noget, vi har med i vores tanker, når vi planlægger sådan et initiativ.
Ikke svært at få chauffører
Transportmagasinet: Kan man få fat i chauffører, der vil køre om natten?
- Ja, det kan man. Man skal selvfølgelig betale for det. Det gør vi så. Vi kører efter overenskomst, så der er intet at komme efter.
- Natdistribution kræver også uddannelse af chaufførerne. Det nytter ikke, at de kører i en støjsvag lastbil, hvis de spiller høj musik eller står og taler i mobiltelefon. Det larmer også og forstyrre beboerne i nærområdet.
- Man skal også køre mere forudseende, når man kører i en hybridlastbil.
Økonomien
Transportmagasinet: Hvordan ser økonomien ud i sådan et storskala-forsøg?
- Økonomien er det helt store spørgsmål. Hybridlastbilerne er jo væsentligt dyrere end almindelige lastbiler i indkøb, men vi satser på at hente meromkostningen ind på øget effektivitet.
- Når vi kører i dagtimerne, kan vi ikke nå ret mange kunder i timen. Om natten kan vi komme væsentligere hurtigere rundt til de forskellige kunder, forklarer Niels Holm.
- Der er også en besparelse på dieselforbruget, fordi man kører lidt længere på literen med disse lastbiler.
- Mine beregninger viser, at vi måske lige kan få projektet til at løbe rundt. Det er det, vi gerne vil undersøge; men som selskab har vi en overordnet holdning til CO2, forurening og bæredygtighed. Det hænger meget godt sammen med firmaets politik. Derfor er opbakningen stor til forsøget.
Svar om et halvt år
Transportmagasinet: Hvor længe skal I bruge for at nå en konklusion?
- Nu går vi i gang. Når vi har kørt et halvt års tid, laver vi en efterkalkule. Har vi fået de adgangsforhold, vi skal bruge? Har vi fået den ønskede økonomi i projektet? Er det miljømæssigt forsvarligt?
- Hvis det falder positivt ud, må vi vurdere, om vi skal øge antallet af hybridbiler – og se, om vi også kan køre hybrid i andre større byer i Danmark; men det har vi slet ikke taget stilling til endnu, slutter Niels Holm.