DTL: Eksplosion i øst-cabotage
Fra i år 2000 at udgøre 7,1 pct. af det udførte transportarbejde for tredjelandskørsel i Europa er de østeuropæiske lastbilers andel steget til hele 80,2 pct. i 2014.
Tilsvarende er de østeuropæiske lastbilers andel af det europæiske transportarbejde for cabotagekørsel steget fra blot 1,3 pct. i 2001 til 55,7 pct. i 2014.
For 2015 foreligger tallene for tyske lastbiler ganske vist endnu ikke, men det står klart, at væksten for de østeuropæiske biler fortsætter for både cabotage- og tredjelandskørsel, mens de vesteuropæiske vognmænd er tilsvarende stærkt på retræte.
Overordnet tendens trods usikkerhed
- Der er stor usikkerhed i især cabotagetallene, men vi mener at kunne fæste lid til tendensen i de overordnede europæiske tal fra Eurostat, siger DTLs erhvervspolitiske chef, Ove Holm.
- DTL mener, at cabotagekørsel, hvis det praktiseres efter reglerne og som tiltænkt, er både fornuftigt og nyttigt som et middel til at reducere tomkørsel og dermed udnytte kapaciteten maksimalt og samtidig skåne miljøet, siger Ove Holm, og fortsætter:
- Dér, hvor problemet opstår, er, når cabotagekørslen sættes i system og udføres med spekulation for øje. Altså for at omgå den oprindelige tanke med cabotage, som en enkeltstående foreteelse i tilknytning til internationale transporter til og fra en lastbils hjemland. Det giver unfair konkurrence og social dumping i højtlønslande, fortsætter Ove Holm.
Danske chauffører udkonkurrerer ikke
- De danske chaufførlønninger er i europæisk sammenhæng derimod ret høje, så der er altså ikke tale om ulige konkurrence fra danske lastbilers side, når de kører i udlandet. Det er der derimod, når de udenlandske og især østeuropæiske lastbiler cirkulerer rundt, løbende og permanent i Nordvesteuropa herunder i Danmark, under anvendelse af hjemlandets lønvilkår.
- Og tredjelandskørslen, hvor f.eks. en rumænsk chauffør kører gods mellem Danmark og Sverige, har nu antaget et så stort omfang fra de østeuropæiske bilers side, at det er helt uholdbart. Det står klart, at tredjelandskørsel sættes i system i kombination med cabotage, og det ødelægger markedet for blandt andre DTLs medlemsvirksomheder – de danske vognmænd, siger Ove Holm.
Rapport er også politisk
DTL-Danske Vognmænd bemærkede i øvrigt, at erhvervsminister Brian Mikkelsen - da han for nyligt fremlagde en rapport om de økonomiske gevinster ved det indre marked i EU - sagde, at han erkender, at der kan være andre områder, hvor EU's indre marked ikke er en ubetinget fordel, men at det kan man lovgive sig ud af.
Brian Mikkelsen sagde videre, at rapporten er en økonomisk rapport, men det er klart, at der også er en politisk dimension, hvor der kan være problemer med social dumping, cabotagekørsel og andre ting, og at det er en særskilt opgave, som politikere, at stå vagt om den danske model.
- Jeg kunne ikke være mere enig, og DTL ser frem til, at Kommissionen kridter skoene for netop at få skovlen under de tiltagende problemer med social dumping og systematisk og løbende cabotage- og tredjelandskørsel med lastbiler langt fra hjemlandet, slutter Ove Holm.