23948sdkhjf

Branchen råber op: Tåbeligt at spare på ITS

Vejdirektoratets udmelding om, at man vil fjerne eller slukke 180 elektroniske trafiktavler på de danske motorveje, er et stort tilbageskridt i forhold til udviklingen af fremtidens infrastruktur

Vejdirektoratet har meldt ud, at de nu vil fjerne eller slukke en lang række af de elektroniske trafiktavler på de danske motorveje, der dagligt guider billister om køkørsel og hastighedsbegrænsninger. Baggrunden er angiveligt sparehensyn, men ifølge flere brancheaktører vil slukningen af ITS-tavlerne komme til at koste os alle sammen dyrt.

- Det virker besynderligt, at man fra politisk hold i første omgang har valgt at kaste mange millioner efter at etablere de elektroniske motorvejstavler for nu at fjerne dem igen på grund af manglende driftsmidler. De elektroniske tavler er vigtige for den daglige trafik, og de er et væsentligt element i den løbende teknologiudvikling af infrastrukturen. Vi ser tavlerne som et effektiviserings- og sikkerhedsværkstøj og et vigtigt skridt i digitaliseringen af infrastrukturen, der kan bidrage til en fleksibel og flydende trafik. Det er afgørende, at de danske transportpolitikere hurtigst muligt kommer på banen og finder pengene til den fortsatte drift, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Hun bakkes op af sine kolleger i DTL.

- Jeg ved, at Vejdirektoratet selv forventer, at der kommer en langsommere og mindre jævn afvikling af trafikken som følge af besparelsen. Men besparelserne på ITS-løsninger i form af variable tavler vil koste. Det vil give flere spildte timer i trafikken, dårligere afvikling af trafikken, forringe trafiksikkerheden og det vil hæmme den generelle mobilitet og væksten. Vi vil stærkt advare imod denne prioritering, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd.

Hos DI er der også udbredt skuffelse over beslutningen.

- Det er rigtig ærgerligt, at det er slut med de elektroniske tavler fordi det betyder mere kø og længere rejsetider. Kort sagt mere spildtid i trafikken, siger branchedirektør Michael Svane DI Transport og fortsætter:

- De elektroniske tavler er en gevinst både til daglig og når der er uheld og andre hændelser, hvor det gælder om at mindske de trafikale gener.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205