Bygget til de lange stræk
Jeg kan ikke huske, at jeg har prøvet en lastbil, hvor maskinen gik i "eco-roll mode" over så lange strækninger. Eco-roll indgår i bilens Hi-Cruise GPS-system, som omfatter prediktiv fartpilot.
Det er en fartpilot, der forudsiger de kommende vejstrækning og tager hensyn til for eksempel bakker, når hastighed og gearskift i den automatiserede Hi-Tronix-gearkasse fra ZF skal planlægges.
Hi-Cruise GPS-system er standard i XP-modellen, der også er monteret med særlige Michelin-dæk med lav rullemodstand. Dækkene giver i sig selv halvanden procent brændstofbesparelse med optimeret og højgearet bagtøjsudveksling på 2:47.
Det er måske årsagen til, at vi nåede et gennemsnit på 3,1 km/l over de 163 kilometer, vi kørte bilen fra Iveco Danmarks hovedkontor i Ejby ved Glostrup til Bårse på den gamle hovedvej 2 - og retur via landevejen til Rønnede tilbage til Ejby.
Motoren holdt sig med få undtagelser i 12. gear på de lange stræk. På de stejleste bakker var den i 11. gear et par gange, hvor omdrejningerne steg fra 1.100- til 1.500 omdrejninger
Testen foregik i strid modvind på strækningen sydpå - hvor vi kun opnåede 2,8 km/l. Til gengæld kørte vi 4 km/l på hjemturen inklusive kuperet landevej med udfordringer som rundkørsler og vejarbejde. Bilen har på seneste tur - fra Padborg til Torino og retur klaret 3,9 km/l.
80 km/t i blæsevejr
I blæsevejr skal man især tænke over hastigheden - og holde sig omkring de 80 km/t, for forbruget stiger mere i blæsevejr, når hastigheden øges. Vi kørte ruten med et gennemsnit på 72,2 km/t - med et forbrug på 52 liter diesel. Tiden var lige over to timer.
Turen i sig selv var - bortset fra vejret - ganske behagelig. Bilen var letkørt, og det var ingen sag at manøvrere rundt i rundkørsler med den velfungerende servostyring
Personligt skulle jeg lige vænne mig til at indstille fartpiloten korrekt på en stilk bag rattet. Der er mange menuer i info-systemet, som man skal igennem for at finde ens egne resultater i Driving Style Evaluation.
Bilens High-Way kabine er meget lydsvag, og man har en super siddestilling i de affjedrede Isringshausen, læderbetrukne sæder, der var forsynet med ventilation. De fleste vælger dog ventilerede stofsæder. To-zone klimaanlæg er standard
God aflægningsplads
Det justerbare læderrat var også behageligt at holde på. Man glædes tillige også over den gode aflægningsplads i topskabene og det gode udsyn bagud gennem de todelte sidespejle.
De var rare, når man skulle følge traileren gennem områderne med vejarbejde med meget lidt plads.
Masser af sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt er bilen på helt på toppen med AEBS nødbremsesystem, ACC Adaptiv Cruise Control (afstandsregulering), linjevogter, Hill Hold og ESC elektronisk stabilitetskontrol.
XP betegnelsen står for extra performance - og modellen, som vi prøvede, havde 480 hk. Modsat de fleste Stralis, der kører på ren SCR, har XP-modellerne udover Hi-SCR også et såkaldt Smart EGR-system, men kun på motor størrelserne 480 og 570 hk.
Her foregår brændstofindsprøjtning tidligere. Det giver en mere effektiv forbrænding. Til gengæld øger det NOx-udledningen, men det klarer en otte procents recirkulation af udstødningsgassen.
Systemet er ikke er en del af emissionskontrollen. Det er kun en foranstaltning til at forbedre brændstoføkonomien. Derfor virker den bedst på lange, flade vejstrækninger.
Motor reducerer energispild
Samtidig er der indført Smart-motor hjælpesystemer, som reducerer energispild.
Det gælder for eksempel servostyringen med variabelt flow, batteriovervågningen, generatoren til energigenvinding og koblingskompressoren. Motoren tillader heller ikke så lang tomgang. Så går ganske enkelt motoren ud.
Stralis har også fået en ny og 45 kg lettere affjedring, nyt Canbus ledningsnet, LED lys og flere spoilere og sideskørter. Kabinen er opdateret med bedre isolering og ændret info-center i instrumentbrættets display med en stor touchscreen skærm.
Her kan man hente alle oplysninger om teknikkens tilstand og ens egen formåen som chauffør. Man kan også finde et billede, der giver stjerner i forhold til præstationen.
Vores test mundede ud i et godt resultat, som var bedre på alle punkter end det europæiske gennemsnit for Stralis. Det gælder drift på vej, brug af bremser, acceleration og standsning.
Bedre brændstofforbrug
XP-modellen kan forbedre brændstofforbruget med op til 11 procent - svarende til 5,6 procent reduktion i de totale ejeromkostninger.
Iveco kalder XP-modellen for TCO2 mester i langfart. TCO2 er en kombination af TCO totaløkonomi (Total Cost of Ownership) og CO2.
XP-modellen koster cirka 50.000 kroner mere end en standard Stralis, så den lønner sig egentlig ikke, hvis man kun kører i kuperet terræn som for eksempel eksportkørsel i Norden eller lokalkørsel herhjemme. Bedst er det nok med eksportkørsel sydover.
Omkring halvdelen af de Stralis, der herhjemme sælges, er XP varianten, mens de fleste af den anden halvdel er en standard Stralis med Hi-Cruise udstyr til cirka 15.000 kroner ekstra.