Elektronisk skjold skal sikre lastbilerne
Biler og lastbiler bliver mere og mere elektronisk avancerede. Der er efterhånden op til 100 computere og sensorer i et enkelt køretøj. Udviklingen fortsætter i takt med, at køretøjerne også bliver koblet op på internettet.
Det betyder, at køretøjer i lighed med computere kan blive hacket. På den måde vil hackere for eksempel kunne følge med i, hvad chaufføren har på sin SmartPhone, men frygten er også, at de i værste fald vil kunne overtage kontrollen over køretøjet.
Det har man dog helt styr på hos Rheinmetall MAN. Den tysk/østrigske bilfabrik er specialiseret i produktion af militærkøretøjer som for eksempel armerede lastbiler, som sælges til militær over hele verden.
- Vi har de seneste fem år arbejdet på at udvikle et elektronisk skjold til vores militærkøretøjer og militærsystemer. Derfor kan det ikke ske, at hackere får kontrollen over et af vores køretøjer, fortalte Günther Kranzl, chef for Rheinmetall MAN’s tekniske afdeling til Transportmagasinet under et besøg i sidste måned.
- Vi har været tidligt ude i forhold til udviklingen. Vi har været opmærksom på udfordringerne med hackere i flere år.
- Vi arbejder også tæt med MAN i München i denne sag, så de kan få glæde af vores udviklingsarbejde til deres civile lastbiler.
- Det ville virkelig være en katastrofe, hvis fjendtlige styrker kunne overtage kontrollen over militærkøretøjer i en krigssituation, siger Günther Kranzl.
Selvkørende lastbiler
Hos Rheinmetall MAN arbejder man også meget på fremtidens lastbiler. Man er i gang med at udvikle teknologi til både selvkørende lastbiler og til det såkaldte platooning, hvor lastbiler, der er elektronisk forbundet med hinanden, så de kan køre i konvoj.
- Denne teknologi er også oplagt til militære køretøjer, men det er vigtigt, at sikkerheden også er i orden, siger skal sikkerheden være i orden, siger Günther Kranzl.
Hackere er allerede i gang
Transportmagasinet har tidligere talt med nordisk leder hos det russiske sikkerhedsfirma Kaspersky, Leif Jensen, og han peger på, at hackere allerede i dag kan overtage et køretøj uden at chaufføren aner det.
- Derfor er det vigtigt for bilindustrien at være opmærksom på, at denne fare er til stede. Man bør fra begyndelsen af et bilprojekt tage IT-eksperter med på råd, når ny elektronik til bilerne skal bliver udtænkt, siger Leif Jensen.
Kræver løsepenge
Han peger på de samme farer, når det gælder de flådestyringssystemer, som i dag er blevet almindelige hos de fleste vognmænd
- De kan hackes, så forbrydere kan køre afsted med bilerne - eller låse dem, så de først kører igen, når der er betalt løsepenge, siger han.
Biler er spækket med elektronik som navigation og infotainment-systemer, der er forbundet til internet og smartphone. Om et par år har alle nye, vestlige biler som standard Bluetoooth og WI-FI-forbindelse.
Det øger faren for, at hackere kan gå ind og hente folks private oplysninger. Ligesom det i dag sker i dag med computere generelt.
Problemer med sikkerheden
- Der er efterhånden mange computere i vores køretøjer, og der er samtidig problemer med sikkerheden i de fleste, mener Leif Jensen.
- Det udnytter hackerne. ved at hacke centrallåsens kode kan de åbne bilerne uden at aktivere alarmer.
Kaspersky er blandt verdens førende virksomheder inden for cyber-sikkerhed.
Virksomheden arbejder blandt andet sammen med det italienske sportsvognsfirma Ferrari. Her overvåger man for eksempel selve produktionen og beskytter blandt andet to meget vigtige robotter.
Der bliver større og større behov for eksperter i IT-sikkerhed, og Leif Jensen mener, at der i 2019 vil mangle 1,5 millioner medarbejdere indenfor cyber-sikkerhed.