Vindmøllevinger bag fremgang for Nakskov Havn
MHI Vestas har netop annonceret at virksomheden udvider produktionen af deres 8 MW offshore mølle i Danmark og ansætter 414 ekstra medarbejdere i produktionen på Lindø og i Nakskov.
På Lindø fremstilles vindmøllens maskinkabine, mens Nakskov-fabrikken fremstiller de 80 meter lange vinge.
Op for Nakskov og ned for Rødbyhavn
Lolland Erhvervshavne havde i 2016 en samlet omsætning på 14 mio. kroner og et positivt driftsresultat på 3,2 mio. kroner.
Resultatet betegens som meget tilfredsstillende i Nakskov Havn, hvor der var fremgang i både skibs- og vareafgifter. Omvendt var det i Rødbyhavn, som oplevede en mindre tilbagegang i godsomsætning og vareafgifter.
For Nakskov Havn er der opnået historisk store godsmængder, ligesom der er rekorder i skibsanløb.
Fra 2015 til 2016 er godsomsætningen på Nakskov Havn steget fra 390 t. tons gods i 2015 til 517 t. tons gods i 2016, hvilket giver en fremgang på 32,4 procent i tons.
Vindmøller bag fremgang
Mange anløb af større skibe har forøget de samlede anløb i skibstonnage fra 396 BT. i 2015 til 637 BT i 2016 eller en fremgang på 60,9 procent. Vingetransporterne til MHI Vestas Offshore er den væsentligste baggrund for den store stigning i skibstonnage.
Vindmøllevinger vejer ikke meget i forhold til skibsstørrelsen og udgør derfor kun en mindre del af godsmængden. Fremgangen i godsmængden er en bred fremgang i kendte godstyper som korn, sten og grus, roepiller, skrot mv..
Korn er fortsat den største enkelte varegruppe og udgør ikke mindre end 50,3 procent af den samlede godsmængde.