Branchen: Postnord-skandale kan kuldsejle transportsektoren
Onsdagens udmelding fra Postnord om, at man over de kommende år har behov for statslige støttemidler på 2,3 milliarder kroner, slår ned som et lynnedslag i den danske transport- og logistikbranche.
Begivenheden bliver kommenteret i stærkt kritiske toner fra brancheorganisationerne på transportområdet. En eventuel politisk redning af et skrantende Postnord i Danmark rammer nemlig ikke alene de danske brevmodtagere og skatteyderne, men også en i forvejen konkurrenceudsat transport- og logistikbranche, fordi Postnord i deres strategi planlægger at gå ind på stykgodsmarkedet.
- Redningsplanen for Postnord må ikke skævvride konkurrencen i transport- og logistiksektoren, lyder det fra Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, som fortsætter:
- Hvis man fra politisk hold giver PostNord en saltvandsindsprøjtning i den størrelsesorden, som der er tale om her, så vil det kuldsejle den danske transport- og logistikbranche. Nu kender vi ikke den endelige politiske løsning, men jeg frygter på mine medlemmers vegne, at vi pludselig står over for en ny spiller i markedet, der kan underbyde os alle med statens penge i ryggen. Det må ikke ske. Vi har derfor en klar forventning om, at transportminister Ole Birk Olesen følger sagen meget tæt og tager vores forbehold med ind i sagen, siger Carina Christensen.
Hos DTL er man enige, og her kalder administrerende direktør Erik Østergaard på handling fra EU. Her sendte man i sidste uge et brev til Margrethe Vestager om sagen, og opfordrede hende til at gå ind i den.
- Sagen er jo principiel og 3 mia. er mange penge. Jeg synes, sagen har en alvor og et omfang, der kræver EU's kritiske blik og granskning, forsætter Østergaard.
- Vi vil følge den her sag helt til dørs. Der står meget på spil, og politikerne skal have det klare signal, at de ikke kan forvente, at erhvervslivet og organisationerne sidder stille, når man med den ene mundvig siger markedsvilkår og fri konkurrence, og med den anden siger redningspakker. For så kaster man gode penge efter dårlige – og erhvervet og post- og pakkekunderne taber på det.