Paris går først i kampen for bæredygtig transport
I Paris har man allerede forbudt små dieselkøretøjer indregistreret før 2001 at køre ind i byen. For at gennemføre dette forbud har man indført et system med farvekodede mærkater.
Dette forbud vil blive udvidet med nye tiltag, og transportvirksomhederne i Paris søger derfor allerede nu aktivt efter alternativer til vitale serviceydelser som eksempelvis varelevering med lastbiler og passagertransport.
Franprix, som er en førende fødevarevirksomhed i den franske hovedstad, har på nuværende en flåde bestående af gasdrevne Scania lastbiler, hvilket udover at reducere støjniveauet også reducerer emissionerne af kvælstofilte og partikler. Og nu er flere busvirksomheder, som driver skolebusser for lokalmyndighederne i Paris, også i gang med at implementere alternative løsninger til diesel.
I vores egen hovedstad København arbejdes der også med at indføre bæredygtige transport. Blandt andet anvendes biogas til drift af byens renovationsbiler, ligesom der er sat enkelte hybridlastbiler ind til støjsvag natdistribution af dagligvarer.
- Men det er en udfordring at få alle de køretøjer, der færdes i København over på alternative drivmidler. Måske kommer vi til at opleve myndighedskrav i København svarende til det forslag, Paris er i gang med, udtaler Scania Danmarks salgsdirektør Anton Freiesleben.