Polsk ambassade hjælper med at finde chauffører
"På vegne af den danske virksomhed, Ole Larsen Transport, leder den kongelige danske ambassade efter kandidater til en position som ledende lastbilchauffør."
Sådan lyder det i et jobopslag, som den danske ambassade i Polen har slået op. Den ledende lastbilchauffør får ansvaret for tre lastbiler og 4-5 polske lastbilchauffører, som skal køre mellem Danmark og Polen, fremgår det af jobopslaget. Det skriver Avisen.dk.
Rekrutteringen af den ledende medarbejder er en del af den konsulentydelse, som Ole Larsen Transport har købt hos den danske ambassade i forbindelse med, at de er ved at etablere et datterselskab i Polen. Det oplyser chefen for handelsafdelingen i den danske ambassade i Polen, Thomas Rizk.
- Vi har hjulpet virksomheden med at etablere et datterselskab, ligesom vi gør med alle mulige andre virksomheder. Senest har vi hjulper med rekruttering af en ledende lastbilchauffør, som skal stå for virksomhedens videre aktiviteter i Polen, siger han til Avisen.dk.
Ambassaderne er en del af Anders Samuelsens (LA) Udenrigsministerium, men han ønsker ikke at kommentere sagen.
Det gør til gengæld SF's transportordfører Karsten Hønge. Han mener, at den danske stat bidrage til social dumping ved at hjælpe danske vognmænd med at hyre billige polske lastbilchauffører. Han er meget kritisk over for ambassadens rolle, og vil stille spørgsmål til udenrigsminister Anders Samuelsen om sagen.
- Transportbranchen er under et hårdt pres fra lavtlønslande, og vores opgave er at forsvare danske jobs. Et dansk firma, der kører varer mellem Danmark og Polen kunne vel benytte danske chauffører, siger han til Avisen.dk.
Hvorfor Ole Larsen Transport ikke bruger danske chauffører til at køre mellem Danmark og Polen ønsker direktør Søren Larsen ikke at svare på.
Men Thomas Rizk fra den danske ambassade i Polen understreger, at det ikke er ambassadernes rolle at bidrag til social dumping. Og det mener han heller ikke, at ambassaden har gjort i denne sag.
- Når danske virksomheder opererer internationalt kan det mange gange give flere arbejdspladser i Danmark, fordi der bliver et større behov for danske ydelser. Derfor hjælpe vi danske virksomheder med at blive mere konkurrencedygtige i udlandet, så de også kan tjene flere penge hjem til Danmark, siger han.
Selvom det ikke direkte kommer til at koste danske chaufførarbejdspladser, at Ole Larsen Transport ansætter polske chauffører, bryder Dansk Folkeparti sig heller ikke om, at ambassaden har hjulpet med at rekruttere polske chauffører, der kommer til at få en lavere løn end de 250 danske chauffører i virksomheden.
- I mine øjne er det altid et problem, hvis udenlandske chauffører på udenlandske løn- og ansættelsesvilkår udkonkurrer danskere på transport i Danmark, siger social dumpingordfører Claus Kvist Hansen.
Kilde: Avisen.dk