23948sdkhjf

Trafikmafia skal sikre tredje spor på fynsk motorvej

Fynske borgmestre nedsætter komité med landsdækkende organisationer for at gøre det til en national kamp at få et ekstra motorvejsspor

Oftere og oftere sander trafikken til på Fynske Motorvej. De seneste fem år er kommet 17 procent flere biler og lastbiler mellem Nr. Aaby og Odense, og de fynske borgmestre vil nu gøre det til en national kamp at få etableret det tredje spor, som Folketinget vedtog helt tilbage i 2003.

Kampen skal føres gennem en ny E20-komité, der skal bestå af politikere og repræsentanter fra erhvervslivet. Herunder landsdækkende transport- og erhvervsorganisationer.

Initiativet bakkes op af direktør i Danske Fragtmænd Peter B. Jepsen, der skønner, at virksomheden årligt taber 15 millioner kroner på at holde i kø på motorvejen.

- Det er en af de mest belastede strækninger i Danmark, hvor vi ofte oplever uheld og køproblemer, siger han.

Også formand for Region Syddanmark, Stephanie Lose (V), peger på, at trængslen på motorvejen skader samfundsøkonomien, erhvervslivet og den enkelte borger.

- Det har været et anerkendt problem i årevis, men der er ikke sket noget. Derfor støtter vi arbejdet med en E20-komité, siger hun.

Borgmester i Fredericia Kommune Jacob Bjerregaard (S) peger på, at Fynske Motorvej er afgørende for at binde landet sammen.

- Det er den centrale korridor mellem Jylland og hovedstaden, og vi har ikke råd til at spilde så meget tid i kø, siger han.

I dag er kun tre spor mellem Middelfart og Nr. Aaby. En fortsat udvidelse til Odense vil koste cirka fem milliarder kroner. Som midlertidig løsning har tidligere transportminister Hans Chr. Schmidt peget på ombygning af nødsporet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067