Derfor er transportministerens brev skadeligt
Transportminister Ole Birk Olesens brev til den tyske forbundstrafikminister Alexander Dobrindt om er et selvmål. Det er modtaget med stor forundring og forargelse af delstatsregeringen i Slesvig-Holsten og med kyshånd af Femermodstanderne..
Sådan siger Siegfried Matlok, tidligere chefredaktør på det tyske mindretals avis i Danmark, Der Nordschleswiger. Han besidder et indgående kendskab til Slesvig-Holsten og dansk-tyske relationer samt de to landes forskellige strids- og retskulturer.
Han ser brevet som det hidtidige lavpunkt i kommunikationen, som startede med, at Femern A/S undlod at bruge tyske sprog og heller viste meget forståelse for den anderledes tyske kultur.
- Når man giver udtryk for utilfredshed med den langsomme klagebehandling i Tyskland, giver man også udtryk for en uvidenhed, idet man i hvert fald i den nye VLAK-regering ikke har forstået, hvad den tidligere regering havde forstået, nemlig at processen i Tyskland må tage den tid, som det tager, siger Siegfried Matlok.
Uden diplomatisk finesse
- Enhver tysker ville sige, at man klager ikke i Berlin over Kiel. Og hvis man endelig klager til Berlin, kunne man godt formulere det anderledes især det med potentialet for at projektet kommer i fare.
- Det værste er, at Ole Birk Olesen med det brev har ødelagt den tillid, der er blevet skabt mellem forskellige danske ministre og Kiel.
- Kiel har gennem årene støttet det danske ønske om en fast Femerforbindelse. Ministre som Flemming Hansen, Magnus Heunicke og ikke mindst Hans Chr. Schmidt har bidraget til, at man i Kiel og Berlin har fået en større forståelse for de danske holdninger.
Dolk i ryggen
- Denne tillidskapital er desværre sat over styr med det brev. Reinhard Meyer, den slesvigholstenske trafik- og økonomiminister, har gjort meget for forbindelsen. Han får en dolk i ryggen af sin danske kollega, der klager i Berlin over ham. Det kunne være gjort meget bedre med lidt mere fingerspitzengefühl, siger Siegfried Matlok.
Danmark sætter selv indirekte spørgsmålstegn ved projektet, påpeger han. Det kan bruges af de kredse i Berlin, som gerne vil bruge penge på noget andet end tyske baglandsinvesteringer i forbindelse med Femertunnelen.
Brevet kommer tillige på et tidspunkt med valg i Slesvig Holsten den 7. maj og forbundsrepublikken den 24. september.
- Det er tidsmæssigt virkelig uheldigt, konkluderer tysklandskenderen.
Kiel har øget bemandingen
- Der er intet belæg for, at Kiel sylter behandlingen. Tværtimod har man prøvet at speede processen op. Kiel har øget sin bemanding til at bearbejde klagerne i modsætning til andre projekter.
- Forsøg på at presse myndigheder og domstole fra politisk hold er dødsdømt i Tyskland. Angela Merkel sagde, da Lars Løkke Rasmussen sidst var i Berlin, at hun står fuldt bag projektet, men hun kan ikke blande sig i domstolenes og myndighedernes behandling. Det må man forstå i Danmark. Der er ikke andet at gøre.
- De grønne bevægelser i Tyskland inklusive de fundamentalistiske kræfter er virkelig stærke. Alle tyske projekter er i en situation, hvor de tyske politikere selv gør sig overvejelser om at ændre lovgivningen, så processen for store projekter kan køre hurtigere som i Danmark, siger Siegfried Matlok.
Han tvivler dog på, at det lykkes på grund af retstraditionen.
Delstatsminister i København
Ole Birk Olesen har forsøgt at reparere på det mindre vellykkede brev. I et læserbrev til Flensborg Avis bedyrer han, at der er et godt samarbejde med de tyske myndigheder og gode fremskridt i godkendelsesprocessen.
Økonomi- og transportminister Reinhard Meyer besøger København den 27. marts.
Det uheldige brev
Det centrale afsnit i Ole Birk Olesens brev til Alexander Dobrindt:
"Yderligere forsinkelser i plangodkendelsesprocessen vil efter min opfattelse rejse alvorlig tvivl om de slesvig-holstenske myndigheders evne til at leve op til målene i statstraktaten.
Dette har potentiale til at bringe hele Femer Bælt-projektet i fare på grund af den vedvarende usikkerhed med hensyn til den tyske plangodkendelsesproces."