Dansk opfindelse giver mere sikre højresving
Gennem alle svingene, hvor jeg kørte med det nye sikkerhedssystem fra TrailerVue, kunne jeg i en monitor på A-stolpen følge traileren - uanset hvor skarpt svinget var. Samtidig kunne jeg kun se ind i siden på traileren i sidespejlene.
Her er der tale om et kamerasystem med et automatisk kamera, der styrer synsfeltet i takt med at trækkeren drejer i forhold til traileren. Man kan således altid se baghjulene og bagenden af traileren. En række indbyggede infrarøde lysdioder sikrer, at man kan se ned for enden af traileren - også i mørke.
Kamerasystemet tilpasser sig således automatisk påhængskøretøjets position igennem et sving. Man vil derfor aldrig mere opleve, at man ikke kan se, hvad der foregår på højre side af lastbilen - uanset hvor skarpt man svinger. Systemet fungerer automatisk - uden indgriben fra chaufføren.
Se det påtransportmessen
På Transport 2017 i Herning vil TrailerVue blive demonstreret på en simulator, som er i centrum på standen. Her kan alle prøve systemet næsten med samme virkning som på TrailerVue’s lastbil, der står parkeret i nærheden.
Faktisk var TrailerVue også med på transportmessen i 2013 med en tidlig prototype af simulatoren. Dengang var interessen stor.
I projektstadiet lignede kameraet på siden af bilen en peberkværn, men i den endelige udgave er det flot udformet i ridsefast akryl - samme materiale som bilers forlygter designet af Christian Lockenwitz.
- I øjeblikket får vi produceret kamerasystemet hos Tekpartner i Herlev, men senere skal produktionen ligge i Tyskland, fortæller Tajs Brandt.
Selv om de første af de endelige TrailerVue kamerasystemer først er ved at blive monteret på tre lastbiler i København, er systemet testet igennem med TrailerVue’s egen trækker/trailer.
Kamera-spejlhusene er med varme, monitoren har en 10 tommer farveskærm.
Studenterkammerater
Opfinderne er Tajs Brandt og Jacob Hatt. De er gamle studenterkammerater fra Espergærde gymnasium og fik ideen til systemet i 2008. I januar 2013 var en prototype klar.
I mellemtiden foregik arbejdet med ledninger, reservedele og gaffatape i en garage i hjemmet. Tajs er elektroingeniør af uddannelse - Jacob er datamatiker, men også lastbilchauffør.
- Jeg kørte entreprenør-lastbil i fem år hos Brødrene Nielsen i Herfølge, fortæller Jacob Hatt. Den erfaring har været guld værd for udviklingen af TrailerVue. Det har blandt andet ført til, at al teknik er placeret på trækkeren - og ikke på traileren.
- Vi vil heller ikke benytte akustiske signaler eller lys-signaler i kabinen.
Som lastbilchauffør ved man, at det kan være svært at bakke højre om, når man skal ind på en byggeplads, ind i en indkørsel eller til en rampe. Det har Jacob Hatt prøvet mange gange i de år, han sad bag rattet
Sparer tusinder på skader
TrailerVue hjælper også med at undgå skader - og man sparer tid og eventuel omvejskørsel for at komme ind fra den rigtige side på en adresse.
- En skade på lastbilen ved manøvrering løber let op i 20.000 kroner i selvrisiko. Det er tit dumme skader, og så kommer tiden på værkstedet oveni, siger Jacob Hatt.
Så bare man undgår en enkelt skade, er TrailerVue-enheden tjent hjem.
Begynder i Danmark
De to opfindere mener det er en god idé at produktionen begynder i Danmark, så man hurtigt kan være fremme og justere. Det gælder også de tre første biler, der hører hjemme tæt på Kvistgaard.
- I første omgang har vi indgået aftale med en landsdækkende værkstedsgruppe om monteringen, der varer et par timer. Man kan også selv montere systemet, hvis man har ekspertisen, siger Tajs Brandt.
Systemet sælges ikke direkte af TrailerVue i Kvistgaard, men gennem grossisten Compaction. Systemet bliver leveret med alt det, man skal bruge til monteringen inklusive specialbeslag til den enkelte lastbilmodel.
TrailerVue var også med på sidste års IAA messe i Tyskland, og der var virkelig travlhed på standen.
- Vi fyldte en hel bog med bog med folk, der skal kontaktes; men på trods af succesen i Tyskland, vil vi begynde hjemme i Danmark, hvor vi nemmere kan servicere kunderne. Herefter er det planen, at vil vi gå videre til de nordiske lande, slutter de to opfindere.
Artiklen er en del af temaet Transport 2017.