23948sdkhjf

Tre biler kåret til Årets Varebil 2017

I alt 16 varebiler var med i bruttotruppen ved kåringen af Årets Varebil 2017 i Danmark - syv kom i finalen efter en dags test på vejene omkring Herning.

Det var ikke én, men tre biler, der løb med titlen som Årets Varebil 2017. Det blev nemlig "trillingerne" Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace. De fik i alt 51 point. Det var to point mere end VW Crafter.

Forud for kåringen gik en dag med test af i alt 16 varebiler. Det var dagen før åbningen af Transport 2017 i Herning, hvor undertegnede og seks andre medlemmer af Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD) kårede vinderen.

De fleste jurymedlemmer har i løbet af det seneste år prøvekørt de 16 kandidater, og i Herning fik vi alle så et gensyn med bilerne, som til lejligheden var lastet med halv nyttelast.

Derefter gik det ud i Hernings opland på motorveje, mindre veje og i terrænet, når det gælder de firehjulstrukne pick-up modeller, der deltog i kåringen.

Under denne tur noterer man sig sin mening om bilen, hvorefter man vender tilbage på basen i Messecenter Herning.

Så tager man den næste bil - indtil man har været alle kandidater igennem.

Sådan testes bilerne

Testen foretages under forskellige konditioner.

De firehjulstrukne biler bedømmes ud fra køreegenskaber på god og dårlig velbelægning og terræn, hvor let man skifter fra to- til firehjulstræk, hvor smidig motorerne er. De ombyggede personbiler bedømmes på rummelighed og køreegenskaber under forskelligt underlag samt sikkerhed.

Endelig testes kassevogne for deres rummelighed, interessante detaljer som luge mellem varerum og kabine for transport af lange genstande - og kørestilling samt køreegenskaber med læs. Er gearskiftet godt nok - og med automatgear undersøges, hvor blødt der skiftes mellem gearene. Er der vind- og dækstøj eller motorstøj.

Generelt ses der på, hvad nyttelasten er og om læssehøjden er tilpas lav. Er der fastgørelseskroge i varerummet osv?

Flere og flere varebiler kan fås med aktiv fartpilot og linjevogter, men endnu er det tilvalg. Det er ærgerligt, for ikke mange vælger en sikkerhedspakke, som koster 12.-19.000 kroner.

Oplagte kandidater udeblev

Selv om der var 16 deltagere, manglede der et par oplagte kandidater.

Vi savnede deltagelse fra Ford, som for nylig har lanceret deres Ranger pick-up med en 3,2 liter motor. Den har en imponerende trækkraft.

Vi savnede også deltagelse af den nyeste Iveco Daily model, der kom på markedet sidste år. Med sit 8-trins automatgear, er det en momentstærk maskine.

Ingen af modellerne havde i år mulighed for at deltage i prøvekørslen.

Generelt har varebiler i dag ret så svage motorer.

VW Crafter har for eksempel en 2,0 liters motor, hvor den tidligere 2,5-liter udgave var mere smidig. Til gengæld er den nye motor brændstoføkonomisk - det er alfa og omega i dag.

VW Crafter kun nr. 2

VW Crafter, som vandt den internationale titel Van of the Year 2017, blev kun nummer 2 i Danmark med 49 point fra os 7 journalister.

Nummer 3 blev Ford Transit Custom med 39 point, mens Nissan Navara fik 25 point og Kia Niro Hybrid Van fik 11 point på de to efterfølgende pladser.

VW Crafter byder på fornem komfort i de behagelige AGR-sæder, der er udviklet af læger! I Danmark er disse sæder ekstraudstyr.

Sæderne i de tre vinderbiler er dog ikke fantastiske, med mindre man tilkøber en ekstra hældning af førersædet og så skal adskillelsen til varerummet flyttes.

Undertegnede, der også er med til at kåre den internationale Van of the Year, holdt fast ved min favorit - VW Crafter - som jeg også havde som favorit i den internationale kåring.

Jeg gav den 10 point, mens jeg havde 6 point til "trillingerne, 4 point til Hyundai H350, 3 point til Ford Transit Custom med nye og spændstige motorer samt automatgear og 2 point til Nissan Navara.

Bygget på samme fabrik

De såkaldte "trillinger" stillede op samlet til Årets Varebil, fordi de bygges på samme samlebånd på PSA Peugeot Citroëns fabrik i Nordfrankrig. Selv om bilerne er ens, byder Toyota ProAce dog på 3 års garanti, mens Peugeor Expert og Citroen Jumpy har 2 års garanti.

Ford Transit, der vandt titlen i 2013, deltog i år med nye motorer, automatgear og mulighed for luftaffjedring på dobbelt-kabinemodeller og minibusser.

Navara kom med i finalen på grund af sin nye multilink bagaksel, mens Kia Niro var den eneste ombyggede personbil og kom i finalen med sin hybridteknologi kombineret med syv års garanti og et stort varerum.

Artiklen er en del af temaet Transport 2017.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11