Smarte biler kræver sikker opkobling
Fra i årtier at have været ren science fiktion, og noget vi kun har set i film som Tilbage til fremtiden, så begynder selvkørende og opkoblede biler at blive virkelighed. I nogle år har der eksisteret intelligente funktioner såsom assisteret parallelparkering, og som noget af det seneste er automatisk afstandsregulering i forhold til forankørende biler også blevet en realitet.
Og vi har sandsynligvis kun set begyndelsen. Bilproducenterne er i hård konkurrence om at skabe biler, der er selvkørende eller har "intelligente" funktioner. Det er nemt at lade sig rive med af entusiasmen, og at vores opkoblede biler i fremtiden kan gøre kørslen hurtigere, mere effektiv og sikker, er der ingen tvivl om. De fleste innovationer inden for bilsikkerhed er resultater af, at der er identificeret et behov, baseret på erfaringerne fra biluheld.
En ny funktion, der kan øge trafiksikkerheden, kan for eksempel være rapportering om vejr- og vejforhold eller trafikulykker, som gør det muligt at justere kørslen automatisk. Forestil dig, at du kører på en motorvej med 110 kilometer i timen, og det gør de forankørende biler også. Hvis bilerne 500 meter længere fremme pludseligt bremser op, så er der rimelig grund til at antage, at der er sket noget. Er køretøjerne online, så er det muligt, at dette kommunikeres til et centralt system, som advarer dit og andre køretøjer i nærheden og underretter alarmcentralen.
Men ligesom det er bedre ikke at have nogen brandalarm overhovedet end at have en defekt brandalarm, er det alfa og omega at systemerne virkelig fungerer. Er der en funktion, der advarer eller justerer bilens kørsel efter pludselige begivenheder i trafikken, så stoler vi på den. Men fejler systemet, så vi en dag ikke får advarslen, så forventer vi ikke ubehagelige overraskelser i trafikken, og det kan gøre os sårbare.
I modsætning til mange tidligere innovationer inden for trafiksikkerhed, som er opstået, fordi der er sket ulykker og dødsfald, har vi nu en unik mulighed for at skabe innovationer på forkant. Producenterne lover guld og grønne skove, men erfaringen viser, at de ikke altid kan indfri deres løfter. Der er altid risiko for, at it-systemer svigter, og det er ikke nødvendigvis producenternes fejl. Det kan lige så godt være på grund af strømudfald, internetafbrydelser eller andre uforudsete hændelser. Men i dag er det muligt at skabe systemer der, i tilfælde af nedbrud, er oppe og køre igen efter blot få minutter ved hjælp af et andet datacenter.
Vi har altså alle muligheder for at tage sikkerheden med i betragtning fra starten af, så løsningerne kan følge med udviklingen i takt med at vores biler kommer online. Det er essentielt at skabe systemer, som er robuste og kan bidrage til at højne trafiksikkerheden.
Artiklen er en del af temaet Debat.