Ny dansker-Scania imponerer
Der er lidt magi over en lastbil med 500 hk for mange danske vognmænd. Hos Scania er 500 hk forbundet med en V8-motor – og den har været meget populær. Men det ændres der på nu, for Scania har netop introduceret 500 hk i en 6-cylindret rækkemotor.
Den er lanceret i forbindelse med Scanias Next Generation lastbiler, som i år gradvist kommer i en række ”nye” versioner.
I den nye 500 hk har Scania blandt andet forbedret forbrændingskammeret. Der er nye indsprøjtningsdyser, som giver brændstofbesparelser. Dertil kommer højere arbejdstemperatur i motoren og avanceret termostatisk oliekøling.
De samlede forbedringer fra drivlinen repræsenterer tre procent brændstofbesparelse. Dertil kommer yderligere to procent fra forbedret aerodynamik.
Hvad er nødvendigt?
Spørgsmålet er altid for vognmænd: Hvor mange hestekræfter behøver man, for at udføre sit transportarbejde?
I vores test fra Ishøj til Bårse runddel i Sydsjælland ad motorvejen og derfra retur ad landevejen er der et par kraftige og lange stigninger; men med 40 ton totalvægt havde køretøjet ingen problemer med at klare udfordringerne. Det tror jeg heller ikke, at motoren ville have med 56 ton. Den vægt vil en lastbil med denne motor i virkeligheden typisk blive udsat for.
Der var voldsom meget blæst på turen – især på turen ad motorvejen sydpå. Alligevel formåede vi at køre den 130 km lange ruten med et brændstofforbrug på 25 liter pr. 100 kilometer. Det svarer til 4 km/l. Det er pænt i en 500 hk model. På en strækning på 15,5 kilometer var landevejen kuperet – her kørte vi 3,1 km/l; mens vi på det sidste stykke motorvej hjemad kørte i medvind – her nåede vi op på 5,4 km/l.
På cirka en tredjedel af turen benyttede vi eco-roll funktionen – især ned ad bakkerne. Vi brugte så vidt muligt cruise control kombineret med retarder i sving, rundkørsler og til generel nedbremsning.
Den svenske testchauffør fortalte, at han havde kørt turen fra fabrikken i Södertälje til København med et forbrug på 24 liter pr. 100 km - eller 4,2 km/l.
Populær med seks cylindre
Hos Scania Danmark siger salgsdirektør Anton Freiesleben, at salget af de nye modeller viser, at en tredjedel leveres med den nye 500 række-sekser. Det er i hvert fald tilfældet efter de første 250 afsluttede handler.
- Vores V8 modeller har altid været bestsellere. De udgør ligeledes en tredjedel af salget, mens den sidste tredjedel er de to økonomiske 410- og 450 modeller. Næsten alle 500- og V8-udgaver er 3-akslede biler, og det betyder, at bilerne bruges til tung indenrigstransport eller eksportkørsel i Norden, siger Anton Freiesleben.
Udgaverne med 410 og 450 hk anvendes typisk til middeltunge regionale indenrigstransporter og eksportkøretøjer, der kører sydpå. De har før vundet flere økonomitests i Tyskland. At vælge den ny R6 motor på 500 hk i stedet for en V8-maskine handler typisk om fokus på brændstoføkonomien.
Trækkræften i V8 er bedre og gør kørsel i et bakket terræn ubesværet. Det hele er smidigere – selv om den nye 500 maskine har et moment på 2.550 Nm – allerede fra 1.000 omdrejninger og op til 1.300 omdrejninger.
Større motorer
- I gamle dage klarede man transporterne med 300 hk; men de senere år er motorstørrelserne bare vokset, siger Anton Freiesleben, som mener, at det er et spørgsmål om psykologi.
- Mange vil gerne betale mere for at få ekstra trækkraft, som der jo er i en V8’er. Der er en moment-forøgelse på 150 Nm fra 500 hk modellen til den mindste V8’er på 520 hk. Den stærkere motor yder 20 hk mere og kan derfor levere mere trækkraft. Til sammenligning er der en moment-forøgelse på 200 Nm fra 450-modeller til 500 modellen – og 50 hk. Det vil sige, at V8’eren leverer stor momentforøgelse i forhold til effektforøgelsen.
Sådan specificeres drivlinen
Scania har et fint afstemt motorprogram, som gør det muligt at specificere præcis den drivline, som kunden behøver.
- I dag behøver man ikke papir og blyant for at finde den bedste bil til en kunde. Man kan sammenligne med kundens tidligere bil eller finde en kunde, der har en bil, der kører samme type kørsel, som den nye bil skal.
- Scania’s servere logger data på alle Scania’er, siger Anton Freiesleben.
- Ved at anvende et tidligere chassisnummer kan vores specifikationsprogram selv optimere den nye drivlinie ud fra den kørsel en tidligere Scania har udført.
- Det giver et godt udgangspunkt, når en kunde skal vælge ny bil. Desuden findes Scania Configurator på nettet, så man selv kan specificere sin nye Scania.
Nye funktioner i fartpiloten
I den nye Scania er fartpilot-funktionen blevet finpudset – nu med såkaldt Active Prediction (CCAP). Der er tre nye funktioner: justering af CCAP fartafvigelse, fartkontrol ned ad bakke med Active Prediction samt Pulse & Glide-funktion.
Mindstefarten i bilens cruise control kan justeres op til otte procent, så der spares brændstof; men den kan men også skabe en mere glidende kørsel. Det vil betyde, at en chauffør vælger at blive i Cruise Control – i stedet for at accelerere op i fart og dermed øge forbruget.
Systemet kan også sikre, at lastbilen ikke løber fra én ved kørsel ned ad bakke og komme for højt op i fart. Så kan man jo bremse – men at gå ud af Cruise Control øger forbruget.
Endelig er der Pulse & Glide princippet, der er standard i den nye Scania. Her kan Ecoroll hastigheden blive lidt højere – f.eks. 84- i stedet for 82 km/t – så bilens bevægelsesenergi udnyttes, så det opleves naturligt for chaufføren.
Ved at øge ecoroll farten i begyndelsen af strækningen, vil den højere fart fortsætte over et længere forløb.
Imponerer stadig
Vi har efterhånden kørt flere udgaver af Scanias Next Generation – herhjemme tidligere R450 udgaven – og i Norge og Sverige nærmest alle udgaver.
Det, som virkelig imponerer ved den nye generation Scania, er den stærkt forbedrede kørselskomfort med behageligere affjedring og lavere støjniveau - og så forbedrede sikkerhedssystemer samt den forbedrede samlekvalitet.
Artiklen er en del af temaet Test.