DTL-formanden: Det går godt i DTL
DTLs formand, Martin Danielsen, satte ikke foreningens lys under en skæppe, da han aflagde beretning på generalforsamlingen i lørdags i Aarhus
- Den korte version lyder sådan her: Det går godt i DTL.
- Igen i år konsoliderer vi økonomien. Vi har også i det forgangne år knækket kurven yderligere i forhold til nye medlemmer. Branchen som helhed har stadig udfordringer, men det går bedre end for nogle år siden. Chaufførmangel er et voksende problem, det samme er unfair konkurrence; men DTL leverer fortsat erhvervspolitik af fineste karat og medlemsservice på topniveau.
Men Martin Danielsen havde dog ikke til sinds at lade de delegerede slippe med så kort en beretning, så de danske vognmænds formand fortsatte:
- Nu kan man jo ikke udelukke, at stemningen på Titanic også var god, i timerne op til mødet med et isbjerg: Musikken spillede, vinen flød, der var latter og glade stemmer omkring bordene… Men jeg, bestyrelsen og Erik Østergaard, inspicerer maskinrummet hos DTL løbende. Og vi er også på broen med kikkerten for øjet, så vi kan afsøge horisonten for isbjerge. Så det er ikke bare en fornemmelse af stemningen, der får mig til at konkludere, at det går rigtig godt i DTL.
Har sat dagsordenen igen og igen
Og det var med slet skjult stolthed, at Martin Danielsen fortsatte:
- Kampen mod unfair konkurrence og social dumping fylder nu så massivt, at selv de politikere, der rent faktisk ikke mener, at det overhovedet er et problem, dårligt tør sige det højt længere. Derfor er det da også med betydelig stolthed, at jeg konstaterer, at DTL er utroligt synlige i medierne, at vi er den vognmandsorganisation, som medier og beslutningstagere henvender sig til, at vi har sat dagsordenen igen og igen og præger danskernes opfattelse af erhvervet.
På trods af, at det går så godt i DTL, mener formanden ikke, at organisationen bare kan læne sig tilbage og se veltilfreds på det, der er opnået.
- Der ligger 1000 slagsmål og venter, og vi har læssevis af opgaver foran os, fortsatte Martin Danielsen. Én af de udfordringer vi står med, hedder chaufførmangel.”
DTL-formanden redegjorde derpå for DTLs arbejde med at imødegå chaufførmanglen og hæftede sig ved de ”best-practice” eksempler, som nogle af DTL’s medlemmer har skabt:
- Vi kan ikke forvente, at arbejdskraften kommer dumpende af sig selv. Kampen om de unge er sat ind. Årgangene er mindre, der er faldende ledighed, og flere ældre chauffører er på vej på pension. Så her fra en opfordring til selv at gøre en målrettet indsats: Ud på uddannelsesinstitutionerne. Lav opslag på Facebook. Drop forestillingen om, at I kan hyre en på 21 år med 17 års erfaring. Vi må tænke kreativt, betale hvad det koster, og være indstillet på at bruge noget tid. Der er ingen vej uden om, sagde Martin Danielsen blandt andet.
I sin beretning ridsede Martin Danielsen også kort resultaterne af DTLs årlige konjunkturundersøgelse op – en undersøgelse, der i 2017-version blev præsenteret på dagens generalforsamling, har særligt fokus på investering, pension og forsikring for vognmændene, herunder lastbilflådens fordeling på køb og leasing.
- Skal man også her konkludere helt overordnet, så bliver materiellet i dag i langt højere grad leaset end købt. Det vidner om, at det kan være vanskeligt at rejse kapital til større indkøb. Og det vidner om, at vognmændene i dag i langt højere grad ønsker at være fleksible i forhold til ændringer på markedet, så man ikke brænder inde med materiel, hvis omsætningen falder,” sagde Martin Danielsen blandt andet.
Og så sluttede Martin Danielsen ellers af med at citere Georg Sørensen fra Messecenter Herning, som i Dagbladet Børsen har sagt om vognmandsbranchen:
- Fagligheden er høj, ambitionerne er store, og potentialet og mulighederne er mange. De ord gjorde Martin Danielsen til sine egne – og dermed til DTLs.