Flertal skærper kursen mod chauffør-campister
Et flertal uden om regeringen forbereder en hårdere kurs mod weekendhvil i førerhuset. Det sigter på østeuropæiske lastbilers lange ophold på rastepladser i venten på en kørselsopgave. Den juridiske kunst er at undgå at ramme den rimelige anvendelse af kabinekøjen.
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og SF står bag initiativet angående det ugentlige 45 timers hvil.
Det drøjer imidlertid med at udforme paragraffen, der skal være et ændringsforslag til det lovforslag, der handler om lempeligere sanktioner for småfejl. Det kan ende med, at det overlades til regeringen at udarbejde den ønskede paragraf og fremsætte den i et nyt lovforslag til efteråret.
- Vi har stadig til gode at have den konkrete formulering. Vi skal have fundet ud af, hvordan vi gør det på den rigtige måde, siger transportordfører Rasmus Prehn (S).
EU-kommissionen er på vej med en såkaldt vejpakke. Rasmus Prehn mener, at initiativet om weekendhvil så at sige skal laves i fællesskab med EU. Det vil give danske virksomheder samme vilkår som resten af Europa samtidig med en skærpet kurs over for dem, der ikke overholder kørehviletidsbestemmelserne for det lange hvil.
Reduceret hvil
- Der er chauffører, som kører ned gennem Europa og har behov for et reduceret hvil, altså en reduceret udgave af 45-timershvilet, som kan være hensigtsmæssig at tage i lastbilen. Der kan også være situationer, hvor der ikke er plads på motellet eller bare ikke nå hjem. Der skal vi lige finde den rigtige tone i forslaget, siger Rasmus Prehn.
- Det duer ikke med østeuropæiske chauffører, som kommer til Danmark og fisker efter små ture og i øvrigt bor under tvivlsomme vilkår på vores rastepladser, der er plastret til med affald, skidt og møg.
- Det er ikke rimelige vilkår, disse chauffører skal leve under. De er også med til at dumpe markedet for danske chauffører, der lever efter mere anstændige spilleregler.
- Der skal slås ned på de firmaer, der tvinger medarbejderne til at tage alle hvil i lastbilen, og hvor man ikke kan komme hjem i uge- eller månedsvis, understreger den socialdemokratiske ordfører.
- Her skal der også være en hård straf. Vi vil gå langt, men vi lytter også til bekymringer i branchen om at gå for hårdt til den.
Det er langtfra Rasmus Prehns hensigt, at ethvert ulovligt weekendhvil i førerkabinen skal straffes med en drakonisk bøde. En bøde på 30.000 euro er kun i yderste tilfælde, siger han.
Franske bøder langt under loft
De 30.000 euro er kommet ind i debatten via Frankrig. Der er tale om et bødeloft og ikke en vejledende beløb.
DI Transport oplyser i et nyhedsbrev, at de franske bøder for denne forseelse udstedte til chauffør og vognmand er samlet på 750 euro (5588 kroner).
- Bøder på næsten en kvart million til en lastbilschauffør for en mindre overtrædelse uden betydning for trafiksikkerhed er helt ude af proportioner, skriver Michael Svane.