Hellere forbud mod campering
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) overvejer et forbud mod campering på rastepladser. Det skal erstatte kontrollen med den danske regel om forbud mod weekendhvil.
Et camperingsforbud vil være lettere at håndhæve og føre bevis for i retten, mener ministeren. Han betragter højere bøde som omsonst.
- Det vil ikke føre til bøder og retssager, fordi det er vanskeligt at kontrollere og føre bevis for, ræsonnerer han.
- Selv om det er forbudt i Danmark, er der på intet tidspunkt pågrebet en chauffør i at holde sit ugentlige hvil i førerkabinen i stedet for at gøre det i en rigtig seng, siger Ole Birk Olesen.
- Desuden verserer en sag ved EU-Domstolen om, hvorvidt det overhovedet er i strid med køre/hviletidsforordningen at afholde det regulære ugentlige hvil i køretøjet, oplyser ministeren.
Videre ventes det, at regulering af weekendhvil indgår i transportkommissær Violeta Bulc’s vejpakke, som EU-kommissionen fremlægger den 31. maj.
- Skærpelse af bøden til tysk niveau ville svare omtrent til straffen for de mest alvorlige overtrædelser af tachografforordningen, påpeger han.
Kraftigt forhøjede bøder for weekendhvil i lastbilen er med andre ord ude af proportioner med de øvrige overtrædelser.
Tysk forbud studeres
Transportministeriet er i gang med at undersøge, hvordan Tyskland håndhæver sit forbud mod weekendhvil i lastbilen, efter at bøderne er sat op til 500 euro (3725 kr.) til chaufføren og 1500 euro (11.175 kr.) til virksomheden.
Det svarer ifølge Ole Birk Olesen nogenlunde til det bødeniveau, han foreslår i lovforslaget om køre/hviletidsbøder for de mest alvorlige overtrædelser af tachograforordningen, nemlig 6000 kroner til chaufføren og 12.000 kroner til virksomheden.