23948sdkhjf

Succes med ’lappeløsning’ til trailerdæk

DSV Road kører 170-180.000 km på dækkene på trailerens tredje aksel mod tidligere 130.000 km

Der er store penge at hente for vognmænd, der anvender dæk-forseglingssystemet Ultra-Seal i deres dæk. Kunder hos trailerproducenterne Kögel og Schmitz-Cargobull får i vid udstrækning leveret deres nye trailere med Ultra-Seal forsegling i dækkene.

Det fortalte direktør for DSV Equipment, Søren Lund, da Transportmagasinet mødte ham på den engeleske transportmesse i Birmingham.

Det amerikanske Ultra-Seal system har været anvendt i USA i mere end 30 år, men DSV Road har kun importeret det til Europa i få år.

Efter en testperiode på to et halvt år fandt man i DSV Road ud af, at der var store besparelser ved at bruge Ultra-seal i dækkene.

Det skyldes, at Ultra-seal lapper de fleste punkteringer, når de sker, så man sparer breakdown omkostninger, og man undgår de deraf følgende forsinkede leveringer.

Samtidig forsegler Ultra-seal dækket indefra, så det ikke mister luft. Så sikrer man, at trailerne altid kører med korrekt dæktryk. Dækkene holder cirka 30 procent længere, og der bruges samtidig tre-fem procent mindre brændstof.

Test med 1.000 trailere
DSV testede Ultra-Seal i en test med 1.000 trailere, hvor halvdelen kørte med Ultra-Seal og halvdelen uden.

- Vi havde 75 procent færre dækproblemer med de dæk, som kørte med Ultra-Seal. Samtidig viste det sig, at vi kunne køre 170-180.000 kilometer på dækkene på tredje aksel mod tidligere 130.000 kilometer. Samtidig forbedrede vi brændstoføkonomien med tre procent med Ultra-Seal dækkene, fortalte Søren Lund, som også har regnet sig frem til, at et nedbrud med dæk koster 4.700 kroner i gennemsnit. DSV har nu distributions rettighederne i Europa for Ultra-seal. På transportmessen i Birmingham havde Ultra-Seal standfællesskab med Kögel trailere, der som nævnt kan tilbyde Ultra-Seal i dækkene på trailerne fra deres fabrik.

DSV Equipment er et datterselskab i DSV-koncernen og er ansvarlig for alle trailer- og gaffeltruck-operationer i Europa. DSV-koncernen har 9.000 trailere, 4.000 gaffeltrucks og 300 servicepunkter i Europa.

- Dæk er faktisk den næststørste omkostning næst efter kapitalomkostninger. Derfor er det vigtigt at sænke disse omkostninger. Det er baggrunden for, at vi importere egne trailerdæk fra den kinesiske producent, Westlake, og importere Ultra-Seal, siger Søren Lund.

I dag står DSV Equipment også for markedsføring af både Westlake dæk og Ulta-Seal løsningen. Mange store transportvirksomheder, som tyske DHL og danske Ancotrans er på kundelisten. Omsætningen vokser måned for måned. Distributionen i Danmark foregår via detailkæden Europarts.

Senest har DSV Equipment bestilt 3.000 Schmitz Cargobull trailere til levering i år og næste år - alle med Ultra-Seal fra trailerproducenten.

En tredjedel af trailerne indregistreres i Danmark, en tredjedel i Holland og en tredjedel i Sverige.

Nummerpladerne leveres til Schmitz Cargobull, som monterer dem.

- 16.000 vognmænd er på gaden for DSV hver dag. Flere af dem anvender også Ultra-Seal.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124