Bjergtaget af Scanias kraftkarl
Der var kun én ting i vejen med vores test af Scania S730 på danske veje. Totalvægten var kun på 40 ton.
Det skyldtes, at køretøjet skulle efter en uge i Danmark skulle videre sydpå og testes af journalikster i Tyskland, Østrig og Frankrig, hvor totalvægten ikke må overstige 40 ton.
Vi er ligeglade med, om tyskerne og franskmændene kun må køre med 40 ton, for det havde været spændende at drage afsted med minimum 56 ton i denne store Scania. Det er tung transport, som den kraftige 16 liters V8-trækker er bygget til.
At vi så nåede i mål på vores etape Ishøj tur/retur via Bårse runddel ved Præstø med et lavt forbrug på 28,32 liter svarende til 3,5 km/l, har ikke relation til forbruget hos den typiske danske kunde, der bruger sådan en stor bil til entreprenørkørsel eller specialtransport. Det er flot forbrugstal, men det er også urealistisk højt for så stor en bil.
4,2 km/t fra Oslo
På selve motorvejsstrækningen sydpå nåede vi endda 3,8 km/l.
Den svenske testchauffør fortalte, at han opnåede 4,2 km/l på en tur fra Oslo til Utrecht i Holland med samme bil tidligere på året.
Derfor kan vi godt glæde os over den enorme overskudskraft i motoren og være glade for, at vi tidligere har kørt den i såvel Norge som Sverige med anstændige vægte på 60 ton, hvor køretøjet også klarede opgaverne perfekt.
Klarer alle udfordringer
V8-maskinen på 730 hk har klaret alle udfordringer. På vores danske test var det måske blæsevejret, der var bilens største udfordring.
For bakkerne på motorvejen sydpå og på den gamle hovedvej 2 nordover rykkede ikke meget. Kun når vi skulle ned i fart gennem de små byer, kom vi væk fra 12. gear. Ved enhver lejlighed kørte vi i ecoroll mode. Gennem alle rundkørsler og sving benyttede vi bilens retarder flittigt.
Truck of the Year
Vores test forgik i Scanias nye S-førerhus, som er blevet hædret med titlen Truck of the Year i Europa. Der er ganske vist fire trin op til kabinen i stedet for tre trin i R-førerhuset, men til gengæld er gulvet helt fladt.
Selve førerhuset er 16 cm højere end tidligere - og gennem stærkere ståltyper er A-stolpen gjort en del smallere. Dertil kommer, at selve førerpositionen er rykket 65 mm frem og 20 mm til venstre. Det giver det bedre overblik og bedre udsyn ved rattet. Det øger sikkerheden og giver bedre plads i kabinen.
Mere letkørt Scania
I forhold til forgænger-modellerne er de nye Scania lastbiler mere letkørte.
Et stort plus er også de forbedrede køreegenskaber, som skyldes en mere velafstemt affjedring. Den optager ujævnhederne bedre end de tidligere modeller.
Et stort plus ved de nye lastbiler er den optimerede 12 trins Opticruise gearkasse, der giver 45 procent hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser.
Et gearskifte tager kun 0,4 sekund. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.
Motoren er genbrug
16 liters motoren i testbilen er genbrug fra forrige udgave, men motoren er opdateret, så den er mere økonomisk. Her spiller den forbedrede aerodynamik også ind.
Forbedrede nødbremsesystemer kan håndtere meget lave hastigheder.
Hertil kommer gardin-airbags og et 10 gange stærkere førerhus, der har givet mulighed for de tyndere A-stolper og dermed det bedre udsyn.
Dertil skal vi nævne den bedre samlekvalitet - bare åbning og lukning af døre er en fornøjelse.
Indretningen af kabinen
Et plus ved den nye generation er også indretningen af kabinen. Alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene.
Kun fartpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet. Det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.
Artiklen er en del af temaet Test.