23948sdkhjf

Viagra til vognmændene

Kan viagra skaffe flere chauffører til transportbranchen, spørger Kjøbenhavns Vognmandslaug, som tager humor i brug for at vække vognmændene til dåd

Kjøbenhavns Vognmandslaug er bekymret for vognmandsbranchen. Bekymringen går på den manglende kvalificerede arbejdskraft - eller bare den manglende arbejdskraft i det hele taget.

- Det at finde en chauffør, er i mange tilfælde ligesom at skulle finde en nål i en høstak, siger oldermanden Jørgen Kjeld Jensen fra Kjøbenhavns Vognmandslaug. Han mener slet og ret, at der skal alternative ideer på banen, så man kan løse problemet med manglende chauffører.

- Hvis det havde været den 1. april, ville jeg opfordre DTL til at bekoste Testosteron og Viagra til alle aktive vognmænd, siger Jørgen K. Jensen og fortsætter:

- Forslaget skulle fremelske en forøgelse af arvtagere til nuværende og kommende vognmandsforretninger. Med lidt held og lykke kunne resultatet af forslaget blive lidt som i gamle dage. Sønnen sendes i mekanikerlære, kommer hjem, starter som chauffør, bliver gift og får børn, overtager farens forretning. Sønnen sender så sin søn i mekanikerlære, som kommer hjem, starter som chauffør, bliver gift og får børn, og sådan kunne historien forsætte i al fremtid. Jo flere børn, jo flere chauffører.

- Emnet er naturligvis alt for alvorligt at lave sjov med, men jeg mener seriøst, at vi er nødt til at tage nye tiltag i brug. Vi bør sætte alle gode kræfter og evner ind på at skaffe nye chauffører, inden det er for sent.

Arbejde til østeuropæere
- Det kunne for eksempel være at tilbyde østeuropæiske chauffører arbejde til overenskomstmæssig løn. Vi skal naturligvis tilbyde og forlange, at de kommer på sprogskole, og at de i øvrigt opfylder kravene til at kunne udføre godskørsel.

- Det er klart, at der kan være mange udfordringer i sådant et tiltag, men de burde kunne overvindes. Klokken er i hvert fald ved at falde i slag.

Annoncere efter unge mennesker
- Der er så mange, der klager over manglende chauffører, at jeg gerne vil opfordre vognmandsbranchens organisation DTL til at hjælpe til med at annoncere efter unge mennesker til branchen.

- Hvem husker ikke murernes meget muntre annoncering i fjernsynet, med pigen der kigger over sine solbriller, og ser en veltrimmet murer i bar overkrop. Hvis vi er heldige og kigger godt efter, kan vi vel nok finde en chauffør eller vognmand, som kan stille op til det.

- Vi kunne måske også lade DTL’s regionskontorer oprette sprogskoler, så vi kan få alle dem, som ikke hedder Poul, Ole eller Søren i arbejde, når der nu ikke er nok unge danskere, som ønsker at arbejde som chauffør.

- Busselskaberne Arriva og Movia beskæftiger 60 forskellige nationaliteter. Desuden udgør de over 50 procent af arbejdsstyrken. Ifølge en undersøgelse fra Beskæftigelsesministeriet arbejder over 11.000 udlændinge i transportbranchen, men hovedparten af disse er desværre beskæftiget i bus- og taxabranchen eller på forskellige budcentraler.

- Når disse branchen kan beskæftige og bruge så mange forskelligartede mennesker, burde vi også kunne. Derfor må vi gøre godstransportbranchen mere attraktiv.

- Vi bør også selv lægge os meget mere i selen med hensyn til at optage lærlinge og sørge for ordentlige arbejdsforhold, så faget kan blive så attraktivt og spændende som muligt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109