23948sdkhjf

ITD: Minister lyttede til bekymringer for spærretider

Transportministeren mødtes tirsdag med repræsentanter fra brancheorganisationerne, vindmølleindustrien og transportbranchen

Virksomheder, der kører lange særtransporter, skal fra 1. oktober 2017 tilpasse sig nye regler om spærretider på udvalgte motorvejsstrækninger i Jylland og på Fyn. Det giver store udfordringer for blandt andet transport af vindmølleudstyr, der skal transporteres fra danske producenter til europæiske kunder eller havne.

Derfor mødtes repræsentanter fra branchen og en række erhvervsorganisationer tirsdag med transportminister Ole Birk Olesen for at udtrykke bekymring over de kommende spærretider.

- Vi havde et godt møde med ministeren, og vi er glade for, at han lyttede til branchens udfordringer med spærretiderne, og de planlægningsmæssige udfordringer de medfører. Vi fik også understreget behovet for øget kapacitet på rastepladserne og fik desuden talt om effektivitetstabet som følge af flere timers stilstand i spærretiderne, fortæller chefkonsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.

- Derfor blev vi meget glade for at høre, at ministeren allerede har bestilt en analyse af omkostningerne for samfundet kontra omkostninger for erhvervet ved spærretider. Og vi ser frem til analysens resultater, for de kan kvalificere diskussionerne i det videre arbejde med spærretiderne, siger han.

Spærretiden for særtransporter med en længde på 50 meter eller derover gælder på strækningerne E45 fra Hadsten til Kolding V, E20 fra Kolding V til Motorvejskryds Odense samt strækningen E20 Ø Skærup-Fredericia i Trekantsområdet. I første omgang er der tale om en treårig forsøgsordning.

- Vores bekymring går på, at man med spærretider risikerer at ramme en række erhverv – herunder særligt særtransportvirksomhederne og vindmølleindustrien. Det er afgørende, at vi følger forsøget tæt og sikrer, at spærretiderne ikke medfører tab af arbejdspladser. Tab af arbejdspladser vil i første ombæring ramme transportvirksomheder og vindmølleproducenter, hvilket på længere sigt vil kunne hæmme væksten i Danmark, siger Jørn-Henrik Carstens.

Han tilføjer, at der også opstår en udfordring, når særtransporterne skal køre til eller fra Tyskland, fordi det tyske vejpoliti skal eskortere særtransporter på tysk område. Branchen er bekymret for, at spærretiderne vil resultere i, at fleksibiliteten forsvinder, og det gælder også de tidsintervaller, særtransportørerne skal ramme i forhold til udskibningshavne.

Desuden kræver spærretider bedre forhold på de danske rastepladser, så særtransporter over 50 meter kan køre ind og parkere, når de nye regler træder i kraft. Vejdirektoratet udvider rastepladsen ved Frøslev Ø i Sønderjylland, så den kan modtage lange særtransporter, men det er langt fra tilstrækkeligt, vurderer ITD.

Arbejdet med udvidelsen af rastepladserne vil være afsluttet inden 1. oktober 2017.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079