Transportsamarbejde skal gøre McDonalds mere bæredygtig
Til efteråret starter Scania og HAVI et femårigt program, som via Scanias lastbiler og løsninger skal reducere CO2-emissionerne i forbindelse med transporterne til og fra McDonald’s restauranter i flere europæiske lande.
Målet er en kraftig reducering af antallet af dieseldrevne køretøjer i flere europæiske lande og frem mod 2021 at omstille cirka 70 procent af HAVI’s lastbilflåde til alternative brændstoffer som eksempelvis gas- og hybrid.
CO2-udledningen i forbindelse med HAVI’s leverancer til McDonald’s restauranter vil blive overvåget i realtid via Scanias opkoblede lastbiler, og det indebærer samtidig nye standarder for opkoblede bilflåder. Denne gennemgribende ændring af køretøjsflåden forventes at reducere CO2-emissionerne med 15 til 40 procent afhængigt af rute, brændstof og den trafikale situation.
- Innovation er afgørende for vores udvikling inden for bæredygtighed og for at drage fordel af vores størrelse med henblik på at skabe forandringer – det kalder vi “scale for good”. Gennem vores proaktive samarbejde med virksomheder som HAVI og Scania kan vi skabe mere bæredygtige løsninger i vores leverandørkæde samtidig med, at de bidrager til vores globale leverandørkæde og vores strategi om bæredygtighed, siger Chris Yong, Global Logistics Director hos McDonald’s, i en pressemeddelelse.
Også hos Scania er man begejstrede for aftalen.
- Vi kan se, at efterspørgslen efter bæredygtige transportløsninger bare stiger og stiger. Det her er et eksempel på et fornuftigt og nyskabende samarbejde, som betyder, at vi vi i fællesskab kan fremskynde omstillingen til et bæredygtigt transportsystem, siger VD og koncernchef hos Scania, Henrik Henriksson.