Ny demolastbil fra Renault
Renault Trucks fortsætter sin forskning i lastbilers energieffektivitet. Den franske lastbilproducent har netop skudt Falcon-projektet i gang. Det fokuserer på at udvikle et nyt design og nye teknologier, så en lastbiltrækker kan reducere brændstofforbruget og CO2-emissioner.
Renault Trucks håber, at den nye demo-trækker vil forbruge 13 procent mindre brændstof end en standard Renault T sættevognstrækker. Det skal blandt andet ske ved at optimere aerodynamikken, benytte dæk med lav rullemodstand, effektivisere køre- og brændstofstyringsfunktionerne og forbedre drivaggregatet.
Renault vil også udvikle en ny version af Rankine-varmegenvindingssystemet og forbedre smøresystemet.
Med undtagelse af Rankine-systemet vil designændringerne og de nye teknologier være klar til at blive integreret i en demo-lastbil, som skal testes under virkelige vilkår fra slutningen af 2018. Meningen er at starte en egentlig produktion efter år 2020.
Renault har de senere år været indblandet i en række forsøg med forskellige typer af køretøjer blandt andet Optifuel Lab 1, Optifuel Lab 2 og Urban Lab 2. Sidstnævnte kører distributionskørsel i Paris som led i et to-årigt forsøg.
Falcon står for Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption.