23948sdkhjf

Mærsk lider stadig under hackerangreb efter ti dage

Ti dage efter at virussen Petya ramte A.P. Møller - Mærsk er selskabet stadig ikke fuldt funktionelt

På trods af at der er gået langt over en uge, siden virussen Petya lagde flere A.P. Møller - Mærks-ejede havne ned og skabte kaos for konglomeratets containerrederi, er systemerne stadig ikke fuldt ud oppe at køre.

Det skriver A.P. Møller - Mærsk i en statusmelding til sine kunder torsdag.

- Det viser sig at være en lang rejse med kontinuerlig fremgang, men uheldigvis også med områder, hvor vi ved, vi halter bagefter.

- Vores kritiske systemer og e-channels er oppe at køre. Det gør det muligt at behandle alle nye ordre korrekt, skriver A.P. Møller - Mærsks containerrederi Maersk Line, der er verdens største.

Der er stadig problemer med systemerne, hvor kunderne kan se, hvor deres fragt er henne. Maersk Lines Track and Trace-system kører stadig heller ikke. Sidst er der stadig problemer med telefonforbindelsen til flere steder.

- Vi anerkender, at det ikke at have fuld gennemsigtighed i forhold til den fragt, der er i vores varetægt, skaber bekymringer hos jer, skriver Maersk Line.

Ville kunne ses i regnskabet
Ud over Maersk Lines kvaler er den store, Mærsk-ejede containerhavn i Rotterdam stadig ramt.

- A.P. Møller - Mærsk er et utroligt stort containerselskab, der hver dag håndterer mange, mange containere. Så hver dag med it-systemer, der ikke virker, giver mange problemer, siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker ved Sydbank, Morten Imsgard. 

- Problemet er også større, end hvad jeg troede for ti dage siden, da angrebet ramte.

- Jeg troede, at problemerne kunne løses på få dage. Men nu begynder det efterhånden at være en begivenhed, der vil kunne ses i regnskaberne.

Kunderne kan gå til konkurrenterne 
Hvad der ikke kan læses direkte i regnskaberne er forholdet til kunderne. Det bliver der slidt på, når A.P. Møller - Mærsk i en lang periode ikke har fuld styr på deres last.

- Containerinudstrien er meget konkurrencepræget, og man konkurrerer meget på service. Så hvis de services ikke virker, så ender man med en mængde frustrerede kunder, som man skal sikre sig bliver i folden, siger Morten Imsgard og tilføjer:

- Ellers begynder de at kigge andre steder hen.

/ritzau/

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128