Antallet af øst-lastbiler i Danmark slår alle rekorder
ITD’s grænsetællinger for 2. kvartal 2017 viser en fortsat stigning i antallet af lastbiltransporter, der dagligt passerer den danske grænse.
Niveauet har aldrig været højere, og det er positivt set med im- og eksportøjne. Hver dag kører 5.981 lastbiler således over den danske grænse, og sammenlignet med årets første kvartal er det en stigning på 265 lastbiler dagligt.
Set i forhold til samme tidspunkt sidste år er det en stigning på 3,4 procent svarende til knap 200 lastbiler flere pr. døgn i retning mod Danmark.
- Vi har igennem de seneste år set en støt fremgang i antallet af lastbiler, der dagligt krydser Danmarks grænser. Det er godt nyt for transport- og logistikbranchen. Det sender et klart signal om, at lastbilen er den foretrukne transportform i Europa. Desuden er det et tegn på, at væksten i Europa fortsat går den rigtige vej, fordi mere gods og flere varer skal fragtes på kryds og tværs af Europa, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Ifølge Fagbladet 3F er stigningen sket for lastbiler med østeuropæiske nummerplader på bekostning af især danske og tyske lastbiler, hvor antallet har været støt faldende i en årrække.
I dag har hver anden af lastbilerne således østeuropæiske nummerplader, mens andelen af lastbiler med danske plader er dalet til 13 procent i andet kvartal.
Af samme grund deler forhandlingssekretær i 3Fs Transportgruppe, Flemming Overgaard, ikke ITD’s begejstring.
- Hver gang antallet af lastbiler med udenlandske nummerplader henover grænsen stiger, tyder det på, at danske job forsvinder. Trafikken betyder også øget cabotagekørsel, der i sidste ende også koster danske chaufførjob, siger Flemming Overgaard til Fagbladet 3F.
Grænsen i Sønderjylland er fortsat Danmarks største internationale grænse for lastbiltrafik. Ud af de i alt 5.981 lastbiler, der dagligt krydser den danske grænse, kører hele 3.613 af lastbilerne over den sønderjyske grænse. Det er en stigning på 2,7 procent det seneste år.