Danske Havne efterspørger mere frihed
Striden mellem transportfirmaet Blue Water Shipping og den kommunalt ejede havn Lindø Port of Odense nåede i sidste uge nye højder, da indehaver af Blue Water Shipping, Kurt Skov, sendte en mail til samtlige medlemmer af Odense Byråd, hvori han beskyldte den kommunale havn for opgavetyveri.
Men striden bør ikke bruges som begrundelse for at indskærpe havnenes frihed i den kommende revision af havnelovgivningen.
Det mener i hvert fald brancheorganisationen Danske Havne med direktør Bjørn B. Christiansen i spidsen.
Til Fyens.dk siger han, at en kommende revision tværtimod bør føre til mere frihed for havnene, ikke mindre.
- Der er ingen tvivl om, at vi går efter, at havnene selvfølgelig skal have nogle flere udfoldelsesmuligheder, og det skal være på fair og lige konkurrencevilkår. Det er helt centralt for os, siger Bjørn B. Christiansen til Fyens.dk.
Striden om Lindø Port of Odense bunder kort fortalt i, at den kommunalt ejede havn i tre år har solgt ydelser, som ifølge havneloven i stedet skulle være overladt til private firmaer som Blue Water Shipping.
Som Tansportmagasinet tidligere har fortalt, har Blue Water Shipping varslet en civil erstatningssag mod havnen. Kravet ventes at blive på mellem fem og 10 millioner kroner.