ITD: Flere lastbiler på vejene øger behovet for rastepladser
Som beskrevet her på Transportmagasinet har antallet af lastbiltransporter, der dagligt passerer den danske grænse, aldrig været større. Det får nu ITD, brancheforeningen for den danske vejgodstransport, til at reagere.
Ifølge ITD oplever mange transportører nemlig en mangel på velfungerende rastepladser med relevante servicetilbud landet over - både langs og uden for motorvejsnettet.
Derfor mener organisationen også, at der er brug for en grundig analyse af rastepladskapaciten i Danmark. For hvor rastepladserne for de fleste danskere er et naturligt helle på bilturen, inden turen går videre, er de for transportvirksomhederne en fuldstændig nødvendighed under en travl arbejdsdag.
- Manglende rastepladskapacitet er et problem både i forhold til overholdelse af køre- og hviletidsreglerne og i forhold tiltrafiksikkerheden. Væksten i lastbiltrafikken er markant i disse år. Derfor må og skal det også sikres, at erhvervet har den nødvendige plads og de nødvendige faciliteter til rådighed, der gør, at man kan afholde sine hvil, når det er krævet. Det gælder både langs motorvejsnettet og uden for motorvejsnettet, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, i en pressemeddelelse.
Ifølge nye tal kører der hver dag 5.981 lastbiler over den danske grænse. Set i forhold til samme tidspunkt sidste år er det en stigning på 3,4 procent svarende til knap 200 lastbiler flere pr. døgn i retning mod Danmark.
I ITD efterlyser man derfor, at politikerne sætter gang i en analyse af det fremtidige kapacitetsbehov som grundlag for planlægning af nødvendige udvidelser og forbedringer af rastepladserne.
I 2009 blev der udarbejdet en strækningsanalyse for rastepladser langs motorvejsnettet. ITD ser gerne, at man igen laver sådan en kapacitetsanalyse, og at man samtidig udarbejder en tilsvarende analyse for de flere hundrede rastepladser, som staten har ansvaret for uden for motorvejsnettet.
- Vi ser her og nu et stort behov for, at vi får opdateret de gældende analyser af kapacitetsbehovet for rastepladser både langs og uden for motorvejsnettet. Behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladerne bliver kun større, og vi har brug for gennemarbejdede analyser af det fremtidige kapacitetsbehov. Analyserne skal sikre, at beslutningstagerne kan udvise rettidig omhu og sætte ind i tide, siger Carina Christensen, der vil skrive et brev til transportminister Ole Birk Olesen med en opfordring til at sætte nye strækningsanalyser i gang.
Der findes i dag godt 85 rastepladser langs motorvejsnettet samt flere hundrede rastepladser uden for motorvejsnettet.