23948sdkhjf

Ny teknologisk løsning skal forhindre terror

n ny teknisk anordning gør det sværere for terrorister at kapre lastbiler, forklarer Carl Peter Frederiksen fra TVS, som sammen med Care4All står bag en ny løsning.

Tung Vogns Specialisten (TVS) har i samarbejde med Care4All udviklet en særlig elektronisk løsning, der kan være med til at mindske risikoen for angreb begået med køretøjer. 

Det sker i praksis ved, at en elektronisk anordning, der er monteret skjult i køretøjet, aktiveres, hvis en uberettiget forsøger at overtage lastbilen. I nogle lastbiler vil motoren gå i tomgang og derpå stoppe, når den kommer under 1 km/t.

I andre lastbiler slår hastighedsbegrænseren til, således at lastbilen ikke kan køre mere end 10 eller 15 km/t. Samtidig er der en smule forsinkelse indbygget i anordningen, således at chaufføren vil have tid til at komme væk fra en mulig terrorist og derved forhindre en gidseltagning. 

- Som vi har set i en række europæiske lande gennem det seneste års tid, er terroristernes opfindsomhed stor og selv ikke myndighederne kan forhindre alle terrorangreb, hvor for eksempel lastbiler bliver brugt som våben. Men med dette tiltag bidrager transportbranchen selv med en løsning: Dels ved at modvirke at vi som branche bliver en ufrivillig aktør i forbindelse med terroristernes modbydeligheder, dels ved at vi kan yde chaufføren en bedre beskyttelse ved forsøg på kapring af bilen. Vi påtager os et ansvar som branche, siger Carl Peter Frederiksen, direktør i TVS. 

Videreudvikling
Anordningen er en videreudvikling af eksisterende, gennemprøvet teknologi, som allerede bruges i dag, blandt andet til at hente køre-hviletidsdata og GPS-positioner ud.

- Vi er meget glade for, at vi med kendt og allerede gennemprøvet teknologi har skabt mulighed for, at vi kan reducere risikoen for voldsomme og omfattende terrorhandlinger, hvor der er køretøjer involveret.  Med den nye teknologi er vi kommet rigtigt langt i forhold til at nedsætte risikoen, siger direktør i Care4All, Jan Nørskov

Boks til køre-hviletid
Den fysiske boks i lastbilen er den samme boks, som også bruges til Tacho Online i forhold til køre-hviletidsfiler og flådestyring. For brugere af Tacho Online er den nye terrorsikring således blot en udvidelse af det eksisterende produkt.

Chaufføren har med en lille elektronisk enhed – en såkaldt TAG – i lommen kommunikation med boksen i lastbilen. Hvis lastbilen kapres, så boksen og TAG’en ikke længere kan ’snakke sammen’, aktiveres terrorsikringen. 

Mindsker terror i Danmark
Dermed mindskes også risikoen for, at vi i Danmark skal opleve de forfærdelige scener, som har udspillet sig gaderne i Nice, Berlin, Stockholm og London indenfor godt det seneste års tid, lyder det fra DTL-Danske Vognmænd.

- Vi har været vidne til, at terroristerne har benyttet lastbilen som våben i en række europæiske storbyer, hvilket har bragt vores branche i fornyet fokus. Og selvom det er terroren og de forrykte personer, der myrder uskyldige, der er et samfundsfundproblem - og ikke lastbilerne - har vi som branche en forpligtelse og et ansvar, som vi ikke sidder overhørig. Det indebærer, at vi har løbende kontakt med både politiet og PET, og at vi forklarer offentligheden, hvordan branchen forholder sig. Derfor er jeg også utroligt stolt over, at vi nu har præsenteret en teknologi, der gør det endnu sværere for terroristerne, og som viser, at vi er vores ansvar endog meget bevidst, administrerende. direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik Østergaard:

For dem, der i forvejen bruger TVS Track, vil terrorsikringen kun koste ca. 1500 kroner som et engangsbeløb. Skal boksen og TAG’en installeres fra bunden vil det koste ca. 4500 pr. bil som engangsbeløb. Men så har man samtidig fået mulighed for også at benytte Tacho Online til sine kørehviletidsdata.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094