23948sdkhjf

Michael Svane fylder 60

Michael Svane har i den grad været med til at sætte den transportpolitiske dagsorden, men ikke uden at få øretæver.

Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, fylder 60 år i dag den 31. juli. Han har om nogen sat et markant politisk fingeraftryk på udviklingen i transportbranchen - fra 1995 som erhvervspolitisk chef i Danske Vognmænd (DV) og fra 1999 som direktør i det nystiftede DTL. Siden 2005 har han været i Dansk Industri.

Med sin charmerende frækhed og sans for muligheder har han skaffet branchen mange brugbare resultater; men han har også fået sine øretæver. Det kan en mand med Michael Svanes udfordrende attitude slet ikke undgå.

I langt de fleste tilfælde har han evnet at slippe godt fra nok så provokerende udtalelser. Som for eksempel da han på et meget anspændt stormøde i år 2000 i Fredericia bramfrit understregede, at vognmændene manglede nosser, fordi de ikke ville lade deres lastbiler blive hjemme i kampen mod de ekstremt forhøjede dieselafgifter.

Selv om færre end 100 af de 1000 fremmødte vognmænd ved håndsrækning markerede, at de ville anvende lastbilen som politisk kampvåben, voksede Michael Svanes popularitet. Endelig var der en direktør, som turde sige, hvad mange vognmænd mente inderst inde - en mening, som ovenikøbet gik imod DTL-bestyrelsens forhandlingslinje.

På forhånd havde Michael Svane sikret sig, at pressen - og ikke mindst tv - var til stede. Med politisk tæft havde han skabt den uvurderlige kontakt med politikere og embedsmænd.

Denne linie er siden fulgt op af efterfølgeren, DTLs nuværende direktør, Erik Østergaard, som Michael Svane vist nok var med til at opfinde.

Michael kom først

Michael Svane lægger stort vægt på, at han som enægget tvilling kom først til verden ved hjemmefødslen i landsbyen Errindlev på Lolland.

Han ligner sin tvillingebror Freddy så meget, at Danske Vognmænds meget omhyggelige og regelrette økonomichef tabte både næse og mund, da Freddy kom ind på hans kontor og beordrede stop for den kreative bogføring.

Der gik et stykke tid, før den pæne økonomichef fandt ud af, at der var tale om et tvillinge-stunt.

Endte som skydeskive

Karrieren i transportbranchen har ikke altid været en dans på roser for Michael Svane. Da de altid stridende vognmandsorganisationer endeligt fandt sammen i DTL i 1999, fik han ansvaret for den overordnede erhvervspolitik, mens den sindige sønderjyde Jens I. Petersen fra FDE – nu ITD – tog sig af organisationens økonomi.

Det gode samarbejde varede knapt tre måneder. Den ene var for meget foreningsøkonom og den anden for meget transportpolitiske orienteret. Samtidig blev den gamle rivalisering mellem de folkevalgte i de to organisationer vakt til live, og det var med fuld styrke.

ITD kom helt oppe i det røde felt og udtrykte ”kraftig kritik og utilfredshed med de kaotiske forhold i DTLs politiske og administrative ledelse”.

Specielt Michael Svane blev skydeskive, fordi han efter ITDs mening ikke havde orienteret om TIR-garantiforpligtelser i millionstørrelse for nogle russiske toldkrav fra en tid, før han blev ansat. Der er aldrig blevet stillet krav om at indfri garantiforpligtelsen.

Flot anbefaling

Michael Svanes politiske chef, DTL's daværende formand Anker M. Jensen karakteriserede ham som en vild tornado, der indeholdt så meget kraft, at den undervejs kunne komme en anelse ud af den planlagte kurs.

Nogle gange har Michael Svane dog haft svært ved at acceptere, at i en interesseorganisation er det som udgangspunkt de folkevalgte, som bestemmer. Især hvis han følte, at der blev trådt for meget vande i beslutningsprocessen. Men han slap næsten altid godt fra det.

Da Michael Svane efter ti år i DV og senere DTL valgte at fortsætte karrieren i beslægtede organisationer, fik kan vel den flotteste anbefaling, som er givet en transport-direktør.

På bestyrelsens vegne sagde Anker M. Jensen direkte:

”Du er den enkeltperson, som i nyere tid har sat det største præg på vores organisation og vores erhverv. Du er identisk med DTL.” 

Islandsk aske

I de store organiske opbrydningstid inden for transportbranchen endte Michael Svane i Dansk Industri på Rådhuspladsen. Her fik han blandt andet luftfart som ansvarsområde.

I en weekend i april i 2010 blev han nærmest verdenskendt i Danmark for at håndtere den kriseramte luftfartsbranches sag. Det katastrofale askeudbrud fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull skabte enorme problemer for den i forvejen kriseramte luftfartsbranche. På forsiden af Politiken satte han dagsordenen ved at appellere til moral og ordentlighed, da han luftede sin forargelse over, at hotelbranchen udnyttede situationen til at lægge ekstra på priserne.

Han fik ovenikøbet den daværende transportminister til at møde op i DI for at tage sig af problemet. Også han fandt det urimeligt, at hotelbranchen anvendte situationen til at skrue op på størrelsen af regninger for overnatning og fortæring af strandede passager.

Michael Svane udførte en vanskelig politisk øvelse til højeste karakter, og det fik han helt fortjent en del roser for.

Efter mere end 20 år som leder i erhvervsorganisationerne er hans erfaring også anvendt på bestyrelsesplan. Han e blandt andet formand for Transportøkonomisk Forening (TØF) og for transportkomiteen i Business Europe. Desuden er han næstformand i Femern Belt Development.

Der er fødselsdags-reception for Michael Svane i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København, men først den 18. august 2017 kl. 15.00-16.00.

 

 

 

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09