23948sdkhjf

Pris afgør valget af dieselolie

Uanset hvad der står på dieselstanderen, når der tankes, handler det især om de prisaftaler, som vognmanden indgår med olieselskabet.

- Alle olieselskaber anvender på én eller anden måde additiver i deres dieselolie - og flere har også fået testet deres dieselolie af uvildige virksomheder og testchauffører: men hos én af landets større vognmænd handler det om prisen pr. liter dieselolie.

- Jeg har fast aftale med køb af diesel hos olieselskabet Shell, men det kunne være alle mulige andre udbydere. Det handler i al væsentlighed om prisen - og derigennem de aftaler, vi har med vores samarbejdspartner, siger vognmand Lars Stokholm, Rødovre.

Han bruger faste Shell tanke rundt om i landet - og i udlandet skal der blot tankes på en Shell tank, som findes overalt; men ser man på reklamer i fagpresse og aviser, er der mange olieselskaber, der fortæller om deres unikke dieselolie.

Renser og beskytter
Hos Cirkle K promoverer man deres dieselolie med navnet "Miles," som henviser til oliens additiv.

"Miles renser og beskytter din bils motor, så den kører længere på literen og blevet mere pålidelig," lyder teksten i annoncen, der fortsætter således:

"Besparelsen er testet i henhold til EU standard - udført af tredjepart og sammenlignet med det brændstof, der forhandles på 1-2-3 tankstationer. Besparelsen kan variere i forhold til motortype, kørestil og kan kun opnås ved regelmæssig tankning af miles."

Opdateres løbende
Hos olieselskabet OK Olie forsøger man løbende at optimere brændstofprodukterne. Man ser imidlertid ingen grund til at opfinde nye produktnavne, der skal adskille sig fra andre som værende særligt effektive.

- OK’s brændstof er én og samme slags, og forbedringer affødt af ny teknologi gælder således al vores dieselolie. Det nye er, at OK’s diesel nu indeholder en avanceret og såkaldt multifunktionel additivpakke med 1,6 gange større renseeffekt end tidligere, siger markedschef Henrik Dehn, OK Olie.

Uønskede aflejringer
For at en dieselmotor kan kombinere gode kørselsegenskaber med en fornuftig brændstoføkonomi, kræver det et godt brændstof-indsprøjtningssystem, hvor de såkaldte injektordyser(huller) ikke bliver tilstoppet af uønskede aflejringer. Tilstopningen kan betyde tab af motorkraft, øget brændstofforbrug og ikke mindst en øget udledning af forurening.

- Ifølge tests, foretaget af det uafhængige, engelske analyseinstitut Intertek, har OK’s nye additivpakke så stor renseeffekt, at den forhindrer og endda fjerner tilstopning i disse injektorer, fortæller Henrik Dehn.

- Testen viser, at den nye dieselolie eliminerer tab af motoreffekt og dermed lægger sig væsentligt under branchenormen på to procent effekttab.

- Faktisk kan vedvarende brug af den nye diesel genskabe eventuelt tabt motoreffekt, viser testen.

Stort set alle i branchen i Danmark tilsætter additiver i dieselprodukterne. De har eksempelvis rensende eller anti-skummende effekt. Det har man tradition for, og ingen vil selvfølgelig være dårligere end konkurrenterne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187