23948sdkhjf

Trafikken skifter vejbane i dynamisk ruderanlæg

Vejdirektoratet har hentet inspiration fra udlandet til kampen mod kødannelse syd for Odense.

Der er lagt op til intet mindre end en Danmarkspremiere syd for Odense den 17. september. Her kan trafikanter til og fra den Fynske Motorvej og på Assensvej, som de første på dansk grund, køre gennem et dynamisk ruderanlæg.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Det er til- og frakørsel 52, som siden foråret har været under ombygning til det nye anlæg, som især anvendes med succes i USA.

I et dynamisk ruderanlæg skifter trafikken bane henover motorvejen for derved at sikre konfliktfri venstresving ned mod motorvejen og samtidig skabe bedre plads til bilisterne i alle retninger.

Højere kapacitet
Trængsel og kø gjorde det besværligt at komme til og fra Fynske Motorvej via rampekrydset i det gamle tilslutningsanlæg 52 i Odense SV, som var et sædvanligt ruderanlæg med to signalregulerede kryds - ét på hver side af motorvejsbroen.

Det fik Vejdirektoratet til at tænke nyt og hente inspiration fra udlandet.

- Kapaciteten i et dynamisk ruderanlæg er væsentligt højere end i et traditionelt ruderanlæg. I forhold til et traditionelt udformet anlæg vil denne løsning give kortere samlet rejsetid og lavere forsinkelser for alle retninger. Det nye rampekrydsanlæg vil ligeledes kunne håndtere en eventuel fremtidig udvidelse af motorvejen syd om Odense, siger projektleder Annette Jørgensen.

Også fra politisk hold er der opmærksomhed om Vejdirektoratets nu gennemførte projekt. Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen slår således vejen forbi mandag den 18. september for at høre nærmere omkring anlægget og for at prøve at køre gennem det nye anlæg selv.

Bliv klogere på kørselsprincipperne i den nye til- og frakørsel 52 i videoen her.

Artiklen er en del af temaet Video.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099