Første gang i terrænet med XT
Stigningerne på grusvejene i Scanias off-road område var to-cifrede i procent, men de nye XT-modeller fra Scania klarede udfordringen uden problemer.
På de stejleste strækninger koblede jeg 4-hjulstræk og spærredifferentialer til gennem tre tryk på en knap på rattet.
Resten af strækningen var dog ikke så udfordrende, så kørte jeg bare uden spær.
I XT bliver man ekstra glad for det nye førerhus, hvor man sidder længere fremme og mere til venstre. Det giver et meget fint udsyn - og det sætter man pris på i terrænet, hvor man nu er i stand til bedre at følge med i, hvor man kører.
Her skal jeg også nævne det meget letgående styretøj, som er rart at arbejde med, når det går over stok og sten. Støjniveauet er samtidig behageligt lavt, og førersædet er komfortabelt.
Jeg prøvede flere XT modeller - dels G500 med 50 ton, en R580 V8 med 46 ton og R650 med 50 ton. Dertil en P410 med 38 ton og en G370 som den mindste. Desuden den store S730.
V8-lyden er tilbage
Der er har de senere år været bekymringer hos mange gamle Scania-entusiaster, som har savnet den "gode gamle" V8-brummen. Den er forsvundet i takt med, at motorerne er blevet mere effektive, og at man har skullet opfylde de omfattende Euro-miljønormer.
Det har Scania rådet bod på nu med den nye V8-motor, som er kommet i en 520, 580 og en 650 hk udgave. Og ja - den gamle V8-lyd er virkelig tilbage og kan høres både indvendigt i førerhuset og udvendigt, når man ser bilen køre forbi.
V8-lyden er ren kosmetisk
V8-lyden har ingen praktisk funktion. Det er blevet "genudviklet" af Scanias ingeniører og lyddesignere gennem små konstruktionsændringer i udstødningssystemet.
Velkommen tilbage til den, siger vi, selv om miljøforkæmpere nok ikke bliver lige så glade for den mere brummende motor som chauffører og vognmænd bliver.
Scania bedyrer, at anstrengelserne for at få V8-lyden tilbage, ikke har forringet emissionerne.
Det er magtpåliggende for Scania, at deres motorer er mest miljørigtige. 410- og 450 hk udgaverne er fortsat klassens mest økonomiske.
"Clutch on demand"
Bilerne, som vi testede denne gang, var næsten alle med automatiseret Opticruise gearkasse. I de fleste modeller var også monteret en koblingspedal, som er et nyt tilbude fra Scania: Clutch-on-demand.
Det er ekstraudstyr, som blandt andet kan bruges til at rangere køretøjet mere præcist og ved ekstra langsom kørsel på bakker eller i vanskeligt terræn.
Af samme årsag var der også et par testbiler med manuelt gearskift.
Scanias klassiske range- og split gear glemmer man aldrig. For mit vedkommende er det flere år siden, jeg sidst har kørt med det; men trinene lå stadig legende let i hånden. Det er ligesom at køre på cykel - har man først lært det, så glemmer man det ikke.
Jeg prøvede den manuelle GSR 895 gearkasse i en Scania XT G410.
Flere nye Scania på vej
XT står for Xtra Tough og er en del af Scanias "Next Generation" lancering. Sidste år så vi langtursmodellerne R og S, og sidstnævnte vandt "Truck of the Year 2017."
Nu er XT kommet, og Scania bebudede flere fornyelser og lanceringer de kommende år.
Til alle førerhuse
XT kan bestilles med alle typer af Scania-førerhuse lige fra R og S til G og P.
Netop P-førerhuset i "Next Generation" serien så vi for første gang i forbindelse med præsentationen af XT.
P-førerhuset bruges meget til distribution, men også til entreprenørbiler, hvor behovet for et højt førerhus ikke altid er til stede.
At mange nok vil vælge S-førerhuset til sin XT skyldes, at chaufføren kan have specielle arbejdsbetingelser og har både brug for ekstra god komfort og sovemulighed.
Kraftig retarder
XT-testbilerne var for de flestes vedkommende solobiler, hvor vi prøvede bilerne både på landevej, på Scanias testbane og i terrænet.
Jeg var specielt glad for Scanias retarder, der var ganske kraftig - fint på en kraftig nedkørsel, hvor man ikke behøver at slide på bremserne.
Udover retarderen, der betjenes via en stilk på ratstammen, er der også motorbremse-effekt i den første del af bremsepedalen.
Særlig robust front
Fundamentet for Scania XT er en robust og forstærket kofanger med et fremspring på 150 millimeter forrest på førerhusfronten. Den tilfører køretøjet en fremtoning, som signalerer robusthed.
Kombineret med en beskyttelsesplade og beskyttelsesgitter til forlygterne har XT-versionen en særlig robust front, som klarer stød eller sammenstød med genstande - uden at den underliggende struktur beskadiges. I midten under nummerpladeholderen findes en bugseringsbolt, som er klassificeret til 40 ton.
Kølergrill’en er ny og varierer fra model til model. På V8-biler er den to-farvet grå - på andre biler er den mere enkel og ensfarvet grå.
XT modeller med højt chassis og høje dæk har gummiophængt nederste trin på førerhuset - og man vælge at få et skridsikre trin på førerhuset, så man kan stå op og se om lasten er fordelt rigtigt.
To udstyrspakker
To udstyrspakker kan føjes til det grundlæggende design: En eksteriør- og en interiørpakke.
Eksteriørpakken omfatter sidespejle i en ekstra solid udførelse, en udvendig solskærm og ekstra, planmonterede lygter i tag.
Interiørpakken byder på sæder i en speciel XT-version, gummimåtter med høje kanter, opbevaringsenheder og en enhed, som kan udvide instrumentpanelet.
I det hele taget kan man sammensætte sin XT som man vil - med hensyn til akselkonfigurationer, motorer, udstyr og førerhus. Intet er umuligt.
Undervejs i seks år
Udviklingen af de nye "Next Generation" lastbiler begyndte for 10 år siden - og det er seks år siden, man begyndte at udvikle XT modellerne.
Scania har fulgt mange chauffører på deres job for at hente deres erfaring - og så har man også en fordel gennem de 300.000 Scania lastbiler, som man følger gennem Connectivity programmet. Det kom frem i 2009 og blev standard i 2013.
Artiklen er en del af temaet Test.