Over gamle broer og gennem mangrover
Mammoet har for nylig udført en land-baseret transport af første forsendelse af to Sandvik Stacker Reclaimers fra Kina til en kulterminal ved Hay Point, Queensland, Australien.
Forsendelsen ankom til Mackay Port før den blev overflyttet til en pram. Mammoet, der var ansvarlig for transporten på land, lastede forsendelsen ved Hay Point og transporterede den til BMA (BHP Mitsubishi Alliance) kulterminal.
Efter to års forberedelse af projektet opdagede kunden, at man manglede logistiske resurser. Mammoet tog over og begyndte forberedelserne af flytningen seks uger før ankomsten af den første forsendelse. Mammoet designede en ingeniør-løsning som kunne passe ind i begrænsningerne af transportens rute, såvel som ankomsten på en hektisk, arbejdende lokation.
Flere fuldt udregnede simuleringer blev udført på forhånd, inden man valgte det endelige design på den mest optimale leveringsmetode. Det tungeste modul vejede 267 tons. Mammoet tilpassede ruten baseret på en rute-undersøgelse, så man på den måde kunne få plads til lasten, der var op til 15 meter bred, 20 meter høj og 65 meter lang.
Transporten skulle manøvreres forbi fredede mangrover, over en gammel bro og langs en offentlig vej, hvilket krævede trafikstyring og midlertidig lukning af vejen. Mammoets team håndterede samarbejdet med de lokale myndigheder og politiet for at sikre en miljørigtig og sikker transport. Efter den succesfulde transport af det første sæt moduler, står anden forsendelse til at ankomme sidst i september.