23948sdkhjf

Esbjerg finder lukrativ niche som containerhavn

Trængsel i de store europæiske containerhavne gør Esbjerg til en alternativ indgang til conatinerhubs som Hamburg, Antwerpen eller Rotterdam

Skønt det mest er de energirelaterede offshore-aktiviteter der løber med overskrifterne, har Esbjerg Havn rent faktisk også en voksende containertrafik.

Sidste år blev der i Esbjerg Havn således ekspederet 2.500 containere alene via den italienske shipping-gigant Grimaldi Lines ugentlige anløb med de karakteristiske gul/hvide ro/ro-skibe.

Og tallet ventes at stige yderligere her i 2017, vurderer Henrik Otto Jensen, administrerende direktør for Grimaldi Lines’ danske agent og samarbejdspartner, Niels Winther Shipping.

- Samhandlen mellem Nordeuropa og Middelhavslandene har været jævnt stigende på det seneste, og fra Esbjerg kan Grimaldi jo tilbyde direkte containertransport til flere vigtige byer i Sydeuropa. Det har vist sig at være et attraktivt produkt, siger Henrik Otto Jensen.

Trængsel
Han peger dog også på en anden faktor, der spiller ind i Esbjergs udvikling som containerhavn.

- Vi hører oftere og oftere fra speditørerne, at de oplever, at der begynder at være stigende trængsel i de større containerhavne som for eksempel Hamborg. Derfor bliver det så ekstra attraktivt for speditørerne at sende deres containere med ski fra Esbjerg frem for at køre dem med lastbil til for eksempel Hamborg.

Ugentlig service
Grimaldi - som er en af verden største privatejede shippingvirksomheder - har anløbet Esbjerg fast siden 1998 med Euro Med-ruten.

Oprindeligt var der tre skibe på Euro-Med-servicen, som i dag er udvidet til fem skibe, og forbinder dermed Esbjerg direkte med 15 havne i 12 lande - fra Sverige i nord til Egypten i syd.

Servicen fungerer også som feeder-forbindelse fra Esbjerg til Antwerpen, hvorfra der er forbindelse til oversøiske ruter til Vestafrika og Sydamerika.

Grimaldi Lines er specialiseret i transport af ro/ro-gods, projektlaster og containere.

Sidste år besluttede rederiet sig for at øge frekvensen af anløb i Esbjerg til ét anløb hver uge.

Indtil marts 2016 havde Grimaldi skruet ned for frekvensen af havneanløb i Danmark som følge af finanskrise og satsningen på slow steaming, der forlængede transporttiderne i netværket betydeligt.

- Men i takt med lavere oliepriser har Grimaldi også skruet op for hastigheden, hvilket giver mulighed for at anløbe Esbjerg hver uge. Det har medvirket til at øge mængderne betydeligt, siger Henrik Otto Jensen.

Stor på biler
Niels Winther Shipping har samtidig ansvaret for håndteringen af mere end 70.000 nye biler, som hvert år kommer til Danmark via Esbjerg.

Esbjerg Havn er hermed blevet Danmarks altdominerende indskibningshavn for nye biler.

Modtagelsen af de mange personbiler sker via virksomhedens terminal på 65.000 kvadratmeter.

Håndteringen sker i samarbejde med Scandinavian Auto Logistics (SAL), der blev grundlagt i 1999 som et joint venture mellem Grimaldi Lines, Niels Winther Shipping samt det store logistikselskab GEFCO Group. Niels Winther Shipping blev agent for Napoli-baserede Grimaldi Group i 1997. Og i 1999 indgik man et tættere partnerskab med Grimaldi, som er en af verdens største privatejede shippingselskaber.

Derudover er der ca. 100 årlige anløb fra det belgiske biltransportrederi Euro Marine Logistics (EML), der har gjort Esbjerg til omdrejningspunktet for distribution af nye biler.

Det kan typiske være op til 800 personbiler - for eksempel Renault, Nissan og Dacia - fra Zeebrugge i Belgien, som skal distribueres til både Danmark og de øvrige nordiske lande.

- De seneste år har været en fantastisk udvikling for Esbjerg og har manifesteret havnen som et distributionscenter for nye biler. Nu gælder det om at fastholde og udvikle positionen og sørge for, at vi kan fastholde vores skarphed og konkurrencedygtighed. For der er mange øvrige havne i Norden, der forsøger at komme ind på dette marked, siger Henrik Otto Jensen.

Metrotog
De ugentlige anløb med ro/ro-skibe fra Grimaldi er med til at gøre Esbjerg til Danmarks centrale havn for ind- og udskibning af ro/ro-gods.

Og det er alt mellem himmel og jord, der kommer ind via havnen.

Tidligere på året vakte det således opmærksomhed, da en række nye togsæt til Københavns Metro blev fragtet til Danmark via Esbjerg Havn.

Denne specielle last blev sejlet ind med Grimaldi Lines fra Gioia Tauro i Syditalien (se foto).

Togsættene blev herefter transporteret videre om natten med lastbiler til København.

Hvert togsæt var 40 meter langt og vejede 58 tons. Dertil kommer lastbil og trailer, der øgede konvojens længde og totalvægt yderligere.

At det netop var Grimaldi Lines’ skibe, der fik opgaven, skyldtes det faktum, at disse skibe har den nødvendige lugehøjde og rampekapacitet til at kunne sikre en effektiv transport af lange togsæt.

I Italien blev konvojerne kørt direkte om bord på skibet, og ved ankomsten i Esbjerg stod nye vognmænd klar til at køre konvojerne af skibet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078