Varebiler på regeringens lovprogram
Regeringens lovprogram over påtænkte lovinitiativer indbefatter en tilladelsesordning for varebiler.
Med lovforslaget indføres således en tilladelsesordning for varebiler, der vil udgøre en ”tilpasset udgave” af de krav, der i dag gælder for godskørsel for fremmed regning med lastbiler over 3.500 kg.
Regeringens initiativ glæder administrerende direktør i DTL – Danske Vognmænd Erik Østergaard:
- DTL har hele tiden talt for en tilpasset udgave af krav til varebilsvognmændene – og ikke nødvendigvis en fuldstændig kopiering af de krav, der stilles til vognmændene med de tunge køretøjer. Det skyldes, at området her ikke er reguleret af EU, så vi her i landet i ro og mag kan finde en pragmatisk – og dog virksom – måde at kontrollere hele varebilssegmentet på. Det trænger vi til, for branchen har hele tiden påpeget, at det er nødvendigt, siger han.
Regeringen henviser i lovprogrammet til et beslutningsforslag, der sidste folketingsår blev vedtaget med et flertal bestående af rød blok sammen med DF på 73 stemmer mod regeringen og blå bloks 39 stemmer.
Som opfølgning på beslutningsforslaget blev Varebilsudvalget nedsat. Udvalget skulle se på en mulig ny regulering for varebiler, der kører godskørsel for fremmed regning – med fokus på, om det ønskede formål med beslutningsforslaget – at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og illegal arbejdskraft samt at øge trafiksikkerheden – kan opnås ved at lade varebiler under 3.500 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning, omfatte af principperne i godskørselsloven.
Danmark kan gå forrest
Transportministeren har nu rettet ind efter folketingsflertallet og skal herefter på baggrund af Varebilsudvalgets rapport kigge på, hvordan godskørselsloven kan indrettes, så man også indregner de ca. 5.000 virksomheder, der kører godstransport for fremmed regning med varebiler.
Der skal stilles krav til virksomhedens faglige kvalifikationer, økonomi, restancer til det offentlige, vandel og god skik, virksomhedsform og forretningssted samt til uddannelse af varebilschauffører.
Efter lovprogrammet vil regeringens lovforslag komme i februar måned 2018.