Spor til selvkørende biler inden for 15 år
- Inden længe skal danske vejentreprenører tænke førerløse biler ind i forretningen, når de skal vedligeholde og udbygge det danske vejnet.
Det forudser direktør for Vejdirektoratet, Jens Holmboe.
- Vi har lavet en analyse, som peger på, at vi meget vel når det tidspunkt omkring 2032, siger han.
Jens Holmboe peger på tre overordnede udfordringer for vejene, der i fremtiden bliver påvirkede af den teknologiske udvikling:
- Vejene forurener
- Trængsel på vejene
- Ulykker
Konklusionen fra direktøren er, at teknologi generelt vil have en positiv indflydelse på de tre trafikale problemer.
- CO2-emissionen fra biler falder i fremtiden, batteripriserne falder også, og bilproducenterne kommer til at producere en større andel af elbiler. Det er alt sammen gavnligt for miljøet. Selvkørende biler og andre automatiseringer mindsker den menneskelige indflydelse på trafikken og dermed risikoen for ulykker, siger vejchefen.
Med trængslen er han dog mere usikker.
- På den ene side kan selvkørende biler og andre tiltag bidrage til, at der kan være flere biler på den samme mængde vej. Til gengæld viser trængselsanalyser også, at det betyder, at langt flere mennesker kan køre bil. Børn kommer eksempelvis til at kunne køre bil uden ledsager. Meget kommer således også til at afhænge af, hvor gode vi bliver til at dele biler og være flere i bilerne, siger Jens Holmboe.
Ifølge vejdirektøren peger flere faktorer på, at vejene også kommer til at spille en stor rolle i fremtiden. Han hiver en række trafiktal frem: 90 procent af persontransporten i Danmark foregår i dag på vejene. Det samme gælder for 93 procent af godstransporten.
- Man forventer desuden en fortsat vækst i trafikken. Dette vil især være på motorvejene og de øvrige statsveje, der også er bedst indrettet til at bære den store og tunge trafik, og har stor betydning for samfundets mobilitet, siger Jens Holmboe.
Førerløse biler er her nu
Blandt Jens Holmboe pointer om selvkørende biler er, at det ikke er nogen revolution, der kommer til at ændre vilkårene for biltrafikken fra den ene dag til den anden. Det forudser direktør for Vejdirektoratet, Jens Holmboe.dende overgang, påpeger han. Og det vil løbende skulle håndteres i udformningen af vejnettet.
Fem niveauer
Han fortæller, at man inddeler automation i niveauer fra nul til fem. Niveau nul er biler, der er 100 procent manuelt styrede, mens niveau fem er den fuldautomatiserede selvkørende bil, der ikke kræver nogen form for menneskelig indblanding. Nutidens nye avancerede biler ligger på niveau to.
- Løbende vil bilerne udvikle sig til niveau tre og fire, inden vi når stadiet med den rene selvkørende bil. Når en tredjedel af trafikken udgøres af biler på niveau tre og op, siger beregninger, at det giver mening at tilpasse vejene til det.
- Vi har lavet en analyse, som peger på, at vi meget vel når det tidspunkt omkring 2032. Man kan derfor forestille sig, at vi i 2030-erne med fordel kan udnytte den eksisterende asfalt og indrette de bredeste motorveje med et særskilt spor udelukkende til selvkørende biler. Og herudover får vi også brug for til- og frakørselsramper, der kan håndtere den type biler. Det er noget, entreprenørerne skal være rustede til inden for en kort årrække, siger han.