23948sdkhjf

Ny kran har gjort livet hurtigere

- Jeg kan nå mere i min hverdag med den nye kran, siger chauffør Karsten Knudsen, som kører grabkørsel for Salten Vognmandsforretning

Karsten Knudsen, chauffør hos Salten Vognmandsforretning, har netop fået leveret en ny kran fra SAWO i Pårup til sin næsten nye Scania. Og det er en kran, som gør ham glad.

- Den nye kran er klart hurtigere på udskud. Jeg klarer det på 40 sekunder. Det er meget hurtigere end min tidligere kran, som jeg målte til 1 minut 4 sekunder, fortæller han. Han har faktisk taget tid flere gange, så der er ikke noget at være i tvivl om.

- Den nye kran er blevet opdateret og optimeret. Den er mere præcis og mere rolig. Det er en kran i mellemklassen - og den er faktisk så hurtig, at jeg kan køre hvert læs syv minutter hurtigere, fortæller han til Transportmagasinets udsendte, som var med på et par ture til og fra Sinding grusgrav med jord fra en parcelhusudstykning i det nordlige Silkeborg.

Turen gik som en leg - og arbejdet med den nye kran er meget fleksibelt.

De kraner, som Karsten Knudsen kører med, holder tre-fire år. Så skal de udskiftes. Ikke fordi kranen er dårlig eller gået i stykker, men han bruger dem rigtig meget. Kranen slides hurtigere, end hvis jeg nøjedes med at køre med tagsten; men jeg har en masse grab-kørsel, og det slider på. Der er jo ingen anlægsgartnere eller private, som laver noget med hånden, hvis de kan få mig til at gøre det med grabben, siger han.

Sådan er det også med formiddagens opgave. Der burde måske have været en rendegraver til stede, men det ville så have kostet kunden det dobbelte - både at skulle betale for rendegraveren og lastbilen.

- Nu hvor jeg kommer med min grab kan jeg ordne det hele for det halve - både læsse jorden og køre den væk.

Klarer alt med grabben
Karsten Knudsen kommer ud på mange forskellige opgaver i løbet af en arbejdsuge. Måske skal der graves ud til en terrasse, og hvis han kan nå stedet fra vejen, graver han ud og lægger sand - og tager jeg jorden med tilbage.

- Så er det hele ordnet på én gang, og de har sparet en mini-graver, siger han.

Transportmagasinet: - Sådan en opgave som i dag. Får du den at vide, når du møder om morgenen?

- Nej, jeg styrer selv mit arbejde, forklarer Karsten Knudsen. Jeg ved lige nøjagtig, hvad jeg skal lave hver dag, og hvor meget jeg har lovet.

- Kunderne ringer til mig, hvis de har noget, der skal grabbes på en bestemt dag og klokkeslæt; men hvis det er noget, som jeg kan køre ved lejlighed, tager vognmanden imod ordren. Så får jeg sedlerne, når jeg kommer hjem til aften. Sådanne opgaverne kan jeg tage ind imellem noget af det andet, jeg har.

Stor grad af frihed
- Jeg har en stor grad af frihed i mit arbejde, og det er jeg glad for.

Transportmagasinet: Har det altid været sådan?

- Nej, sådan har det været de sidste tre-fire år. Tidligere fik jeg en seddel med om morgenen. Når jeg var færdig med opgaven, ringede jeg hjem efter den næste opgave.

- Nu kan jeg planlægge dagene meget bedre. Jeg ved hele tiden, hvad jeg skal lave. Det kan til gengæld være træls om fredagen, hvis man har lovet for meget og ikke nået det hele i ugens løb.

- Hvis jeg har mere at lave, end jeg selv kan nå, ringer jeg bare hjem og spørger om jeg kan råde over firmaets anden kranbil. Nogle gange er jeg nødt til at få hjælp, ellers kommer jeg håbløst bagud. Så styrer jeg, hvad den anden bil skal lave.

Kunderne kan tage fejl
Man kan også komme ud for, at kunderne, tager fejl. Det skete denne formiddag, hvor Karsten var bestilt til at hente to læs jord. Da han kom frem, lå der seks læs.

- De fleste gange kan jeg godt planlægge mig ud det; men det hænder, at jeg må sige fra og nøjes med at køre de aftalte læs. Så må jeg tage resten senere. Jeg kan ikke bare brænde andre aftaler af, siger Karsten, mens vi kører ind på grusgraven med det første læs jord.

Klarer det hele fra førerhuset
Ude i grusgraven bakker Karsten hen til et stort hul, hvor han tipper jorden af. Han kan klare hele operationen fra førerhuset. Han behøver ikke gå ud. Det er smart - men det er også dygtigt, at han kan styre det hele ved at kigge i sidespejlene.

Karsten arbejder med grab stort set hver dag. Derfor er han rigtig glad for sin nye kran, der er hurtigere end den tidligere, når han kører udskud.

- Jeg kan køre alle fem udskud ud på 40 sekunder. Den anden tog over et minut. Hurtighed betyder meget, når man skal grabbe. Den nye kran er også nemmere at styre. Den er mere præcis og kører mere roligt.

Karsten Knudsen har næsten altid kørt Hiab, i de 23 år han har været chauffør hos Salten Vognmandsforretning. Han har aldrig kørt for andre. Han er uddannet mekaniker og har repareret fejemaskiner og kraner, før han begyndte at køre kranbiler. Hans bror har netop fejret 25 års jubilæum som chauffør hos Salten Vognmandsforretning.

- Vi har 14 biler, som klarer mange forskellige opgaver. Nogle chauffører kører jord, andre kører foderstoffer, og jeg kører altså grab. Jeg er glad for at være her. Jeg har noget godt materiel, nogle gode arbejdsforhold og en tilfredsstillende løn.

Transportmagasinet: Nu sidder du og klarer det hele inde fra bilen. Det er jo ikke særlig fysisk hårdt. Er det blevet lettere at være chauffør?

- Nej, det synes jeg ikke. Selv om jeg kan tippe, mens jeg sidder i bilen, så er jeg ude af bilen mindst 30 gange om dagen. Jeg skal jo ud, hver gang jeg bruger kranen; men jeg kører ikke så mange kilometer som de andre biler i firmaet.

Jeg kører omkring 50.000 km om året. De andre biler kører 120.000-130.000 km årligt. Derfor kan jeg have en bil 9-10 år, men skal altså skifte kran hvert tredje eller fjerde år.

Karstens nuværende bil er udstyret med en vægt, men de fleste gange kan han selv beregne læsset pr. øjemål.

- Jeg ved, at et læs svarer til cirka 15 skovlfulde; men hvis jeg kommer i tvivl, så bruger jeg naturligvis vægten. Der kan være forskel på materialerne, men oftest kan jeg selv beregne det i hovedet.

Sådan vælger Karsten kran
Nu, når vi er på vej tilbage til udstykningen efter det næste læs, fortæller Karsten lidt om hans valg af kran.

- Jeg havde en Hiab 288, som skulle udskiftes med en ny i samme størrelse sidste sommer; men jeg havde hørt fra SAWO, at Hiab ville komme med en ny kran i september, så jeg ventede og fik en 302’er. Det valg har jeg været glad for. Det er rarere at få den nyeste model, siger han - mens vi kører forbi den vognmand, som købte den gamle 288-kran.

- Han ville gerne have en kran magen til den, jeg havde. Så han har overtaget den. Han har ikke så mange løft om dagen, så han kan godt klare sig med den. Den holder fint til hans arbejde.

Det perfekte valg
- Min nye kran er den største i mellemklassen. Hvis jeg kommer op i en større klasse, begynder kranen at blive for langsomme. Derfor er 302’eren det perfekte valg for mig. Når man kører grab, er det hurtigheden, der er vigtig. Især hvis man skal skyde kranen 15 meter ud ved hvert læs.

23.000 løft på to måneder
Kranen har et display, så man kan se, hvor mange timer, den har kørt og hvor mange løft, den har foretaget. Man kan også se, om der er fejl på den.

- Ja, jeg har ikke haft kranen andet end et par måneder, og jeg har allerede haft 23.000 løft. Ja, jeg bruger den hele tiden.

Som så mange andre kranførere er Karsten også afhængig af fjernkontrollen. Engang kunne han bruge styrepindene på kranen; men det er længe siden.

- De er så seje at rykke i, at man ikke kan lave et pænt stykke arbejde. Jeg kan godt pakke kranen sammen med styrepindene, men jeg kan ikke køre kranen uden fjernbetjeningen. Sådan tror jeg, at mange kranførere og chauffører har det i dag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083