Nu skal man bruge mobilen
Brugen af nødtelefonerne langs det overordnede vejnet er i de senere år styrtdykket til et niveau, hvor de kun meget sjældent bruges til nødkald. På den baggrund besluttede Vejdirektoratet tidligere i år at nedtage nødtelefonerne.
- Nødtelefoner er simpelthen blevet overhalet af den nye teknologi i form af mobiltelefoner. De er blevet gjort overflødige. Derfor har vi besluttet at afvikle dem, siger trafikdirektør Niels Tørsløv fra Vejdirektoratet.
I stedet skal man som trafikant fremover bruge sin mobiltelefon, hvis man har behov for at indberette nødsituationer eller trafikfarlige forhold. De gør langt de fleste danskere allerede i dag.
Sikkerhedsmæssigt i orden
Vejdirektoratet har studeret de sikkerhedsmæssige konsekvenser af denne beslutning nøje.
Direktoratet vurderer, at trafikanterne får den samme trafiksikkerhed ved hjælp af deres mobiltelefoner, hvorfra de både kan tilkalde assistance ved direkte opkald og ved hjælp af en app.
Når man ringer 112, bliver ens opkald dirigeret til den nærmeste telemast uden hensyn til, hvem man bruger som operatør. Det optimerer muligheden for, at man har dækning på sin mobiltelefon, uanset hvor på statsvejnettet man befinder sig.
Besparelser
Økonomisk set har Vejdirektoratet brugt fire millioner kroner om året på at drive nødtelefonerne. Den udgift vil nu blive sparet.
Hvis nødtelefonerne skulle være drevet videre, ville Vejdirektoratet have været nødt til at bruge 56 millioner kroner på en omfattende udskiftning af dem. Mange af nødtelefoner var slidte eller forældede.
I stedet bruger Vejdirektoratet nogle midler til en kampagne, der skal hjælpe trafikanterne med at bevare sikkerheden på køreturen. Kampagnen vil blandt andet have disse hovedbudskaber:
• Hav altid en opladt mobiltelefon i bilen.
• Brug din mobiltelefon til at tilkalde hjælp og angive din præcise placering over for beredskabstjenesten.