Thortrans vil være branchens Coca-Cola
Uanset, om du står i Sydspanien eller i Nordnorge, smager en Coca-Cola ens, når kapslen ryger af. Smagen og oplevelsen er altid den samme, når den verdenskendte tørstslukker hældes op.
I Randers ligger den danske transportvirksomhed Thortrans. Her vil man gerne være lidt mere som Coca-Cola.
- Uanset, hvor du møder Thortrans, så skal vi have den samme gode af service, og den tilgang og det gode omdømme skal være med til at profilere os overfor såvel kunder som nye potentielle medarbejdere, siger administrerende direktør i Thortrans, Lars Kristensen.
Indrømmet, så findes Thortrans og Coca-Cola endnu ikke på helt samme trin af genkendelighedsskalaen.
Til gengæld går det stærkt hos randrusianerne, der de seneste 10 år har 10-doblet forretningen på næsten alle måder. Fra et lille transportfirma til en større transportvirksomhed med flere datterselskaber og en relativt stor markedsandel inden for den niche, de står stærkest på: Nemlig møbeltransport.
Digitaliseringen hersker
Virksomhedens hovedbygning på Frederiksdalvej i Randers - hvor de karakteristiske rød-hvide lastbiler kommer og går fra pladsen ude foran - skal udvides med 5000 kvm til distribution. Der er nemlig konstant brug for flere kvadratmeter, når man ikke bare leverer møbler til de fysiske møbelbutikker, men også laver lagerløsninger for webshops, og sideløbende skal levere en stadig større mængde møbler til private.
- Vi har altid haft speciale i møbler, og det er en niche, fordi det skal håndteres med omtanke. Møbeltransport kræver specielt udstyr og specialbyggede biler, og det kræver noget særligt af medarbejderen. Møbeltransport har ændret sig markant de seneste halvandet til to år og er i stigende grad overgået til at blive privatleveringer. Derfor har vi har brugt meget energi på at etablere os i det marked, med et ganske fornuftigt resultat, siger Lars Kristensen.
Som vi også ser det andre steder i transportbranchen, så er konkurrencen på møbeltransport benhård. Thortrans har én rigtig stor konkurrent tilbage i Danmark, til gengæld er tvekampen ikke sådan at spøge med.
- Vi er de eneste, der kan levere alle services in-house med egne medarbejdere og eget materiel, enten via os selv eller et datterselskab, og det betyder, at vi har hånden direkte nede i og kan påvirke, at det bliver et kvalitetsprodukt, vi leverer hver gang, frem for at det bare bliver mainstream og grå leverpostej, siger direktøren.
Artiklen er en del af temaet Top 100 - 2017.