Fjord Line i stærk vækst på godstrafik
Fjord Lines rute Hirtshals-Langesund har sammen med Sandefjord-Strømstad størst vækst i 2017. Fra Hirtshals vokser både det danske og det tyske marked, som i større grad end tidligere nu også favner helårsturismen i Norge.
- Vi oplever et stadig stærkere fodfæste på det danske og det tyske marked. Tidligere har turismen i Norge koncentreret sig om sommeren, men danskerne og tyskerne er nu blevet mere opmærksomme på de ski- og vandringstilbud, der er, og som kan opleves i vinterhalvåret i Norge, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line.
Færgerederiets har samlet set oplevet en stigning i passagerantallet på seks procent i månederne januar til september sammenlignet med 2016.
- Vi er fortsat på sporet mod at nå vores ambitiøse mål for året. Særligt positiv er det, at vi, efter en sommersæson med et højt passagertryk ser en stigning på ti procent i antallet af passagerer i tredje kvartal, siger Rickard Ternblom.
Stærk vækst i omsætning og godstrafik
Godstrafikken, der inkluderer transport af biler og trailere, er også i stærk vækst. I tredje kvartal er det lykkes Fjordline at øge godstransporten med fem procent for biler svarende til 335.385 biler og 20 procent for trailere svarende til 50.685 trailere.
Det samme gælder for omsætningen, der er også er vokset markant - både for tredje kvartal med 16 procent og for året indtil nu med 21 procent.
- Alle nøgletal viser, at selskabet som helhed fortsætter med at udvikle sig i den rigtige retning. Men vi er på ingen måde færdige. Kombineret med en stringent kontrol med omkostningerne er målet at fortsætte væksten i mange år fremover, fortæller Rickard Ternblom.