23948sdkhjf

Tømmer affald med en trailer-opbygning

DSV Transport valgte en usædvanlig trækker/trailer-løsning i stedet for at køre rundt i Århus med en traditionel 4-akslet forvogn.

I oktober har DSV Transport indgået en kontrakt med Aarhus Kommune om tømning af de nedgravede affalds-kuber i byen.

Til at løse opgaven er der indsat seks specialbyggede lastbiler, hvis opbygning ikke tidligere er set i Danmark. Bilerne er bygget som trækker/trailere - og ikke som man traditionelt ville gøre det som en 4-akslet forvogn med kran og komprimator.

Selvom lastbilerne er bygget som trækkere/trailere, er længden på trækket stort set den samme som på en 4-akslet forvogn. Trækkerne med trailere er bare langt mere manøvredygtige.

Der er drejbare aksler på traileren og en fjernbetjening til tvangsstyring af traileren. Det gør, at lastbilerne er ekstremt manøvredygtige og kan smyge sig om hjørnerne selv de smalleste gader i Aarhus.

De seks nye lastbiler er fra Scania med Hiab-kran. De er opbygget i tæt samarbejde med de hollandske firmaer Kuiper (lad) og Schenk (komprimator).

DSV Transport har vundet kontrakten med at tømme de nedgravede kuber, som står rundt om Århus. Kuberne er til alt slags affald: flasker, husholdningsaffald, pap mv.

Århus har brugt dem i årevis. Systemet er løbende blevet udbygget, og i dag har systemet mange steder afløst de gamle containere, der stod rundt omkring i gårdene, og som kunne tiltrække masser af rotter. Nu står kuberne pænt nedgravet rundt omkring i byen og bliver tømt af DSV Transport.

- Vi mistede kontrakten for seks år siden, man har nu vundet den tilbage, forklarer Morten Christensen, der er regionsdirektør for DSV Transport.

- Vi har kontrakten de næste seks år og har forberedt os denne gang. Vi har introduceret denne nye løsning, som vi mener vil være en fordel, når vi ser over hele kontraktperioden.

Kører på HVO
Lastbilerne er med Euro 6-motor og kører på det grønne brændstof HVO, som belaster miljøet minimalt. HVO er et syntetisk brændstof fremstillet af raps eller andre afgrøder. Det er unikt, fordi det er kompatibelt med de almindelige diesel-specifikationer og kan derfor anvendes på alle diesel-motorer.

- Det er naturligvis til glæde for byens mange indbyggere; men det er ikke noget, som vi har fundet på. Det har simpelt hen været et krav fra kommunen.

Svært at få HVO
Transportmagasinet: Hvordan får I fat på HVO? Det kan vel ikke købes nede på den lokale tankstation?

- Nej. HVO kan man ikke tanke på en normal station. Det har faktisk ikke været nemt at skaffe. Det er er udbredt i Sverige, men ikke i Danmark. Energiselskaberne herhjemme er ikke særlige interesserede i at tage det hjem.

- Derfor er vi gået sammen med RenoNorden, som vandt den traditionelle renovationskontrakt i Århus. I stedet for at købe små partier hver for sig, handler vi fælles og kan købe større mængder ind, siger Morten Christensen.

Nemmere dagligdag
Chaufførernes dagligdag bliver også nemmere med de nye lastbiler. De er udstyret med et trinbræt, som automatisk skydes ud, når chaufføren åbner. Ved hjælp af trinbrættet kan chaufføren kan gå direkte fra førerhuset hen til traileren for at styre kranen. Han behøver ikke stige ud af bilen og ned på gaden for derefter at kravle op til kranen.

Netop chaufførerne er en vigtig forudsætning for at kunne klare opgaven, fortæller regionschefen.

- Vi må have nogle chauffører, der kan manøvrere på meget lidt plads. Århus midtby består jo af meget smalle gader - og her skal de kunne begå sig.

Kravene til bilen var, at den skal have en komprimator, der kan komprimere affaldet. Og den skal være stor nok til, så vi ikke skal bruge alt for meget tid på at køre frem og tilbage for at tømme bilerne. Det gælder om at få så meget i som overhoved muligt.

Komprimatoren kan indeholde op til 14 ton affald, før den skal tømmes. Det er faktisk ret meget, men ikke nok til, at vi kan undgå at tømme bilerne nogle gange i lønet af en arbejdsdag.

- Vi har fået en lidt længere kasse, end vores kollegaer har kørt med tidligere. Så ud fra den betragtning, kan vi gøre4 det mere effektivt end dem. Jo mere vi kan samle ind, og jo færre gange vi skal køre hen for at tømme, des bedre er det.

Bilerne bygget i Holland
- Vi har fået lavet bilerne i Holland, forklarer Morten Christensen. Koiper-ladet, Schenk-komprimator, Scania-bilen og Hiab-kranen. Bilerne er kun blevet klargjort herhjemme hos Scania.

- Sådan en type bil har aldrig før kørt i Danmark. Viu mente, at hvis vi skulle gøre noget, der var anderledes end det, de andre gør, skulle vi kigge ud over landets grænser - og så havnede vi altså i Holland.

- Det er lidt specielt med komprimatoren siddende på en trailer. Alle andre har kører med det på en forvogn.

Mange grinte af os
Der er mange, der har grint af os, da vi præsenterede vores nye køretøj på vores facebookprofil. Vi fik mange kommentarer om, at det ikke kunne lade sig gøre, at køre i den snævre by med en trækker/trailer-løsning. "I har virkelig skidt i nælderne. I kommer aldrig rundt med den type bil," lød flere af kommentarerne.

Transportmagasinet: Var I ikke selv betænkelige?

- Både - og, svarer Morten Christensen. Vi var sikre på, at ideen var super-god; men når man bestiller seks spritnye og helt specielle lastbiler, som man ikke har prøvet før, er man selvfølgelig lidt spændt. Holder ideen i virkeligheden? Vi var overbeviste om, at det var den rigtige løsning, og det har det også vist sig at være.

- Chaufføren kan styre traileren inde fra førerhuset med sin fjernbetjening. Traileren har drejbare aksler, så den er ekstremt manøvredygtig.

- Vi håber, at århusianerne vil tage godt imod de nye lastbiler, som er med til at sikre, at Aarhus forbliver en ren by, siger Morten Christensen, som slutter af med at fortælle, at to at lastbilerne har hjertestarter. Chaufførerne er uddannet i at bruge dem, hvis uheldet skulle være ude.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078