DTL: Rasteplads-indgreb er nødvendigt
- Rastepladserne er blevet camping-lejre for lavtlønnede østchauffører. Deres tilstedeværelse er det håndgribelige bevis på, at cabotagekørsel er sat i system, og dermed en daglig påmindelse om unfair konkurrence og social dumping, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL.
Han mener, at når nogle aktører i branchen udtrykker sig forbeholdende overfor forslaget, der er kommet frem som en del af Finanslovsforhandlingerne, så er det fordi, deres medlemmer direkte tjener penge på at udnytte cabotagekørsel til undergravning af det danske transportmarked.
- Det er ærlig talt pinligt at høre klynkeriet blive forsøgt dækket ind under køre- hviletidsbestemmelserne. Sagen er jo, at danske chauffører afskæres fra at holde deres lovpligtige hvil, når øst-chauffører i dagevis har slået lejr på rastepladserne, også uden for afmærkningerne, siger han, og fortsætter:
- Vi bakker derfor op om regeringens og Dansk Folkepartis forslag. Det er et nødvendigt indgreb. I dag sender visse aktører i branchen regningen videre til samfundet, fordi de ikke vil give deres chauffører nogle ordentlige løn- og arbejdsvilkår, ordentlige muligheder for at komme på toilettet, gå i bad, lave mad og sove. Man indskriver dem i et cabotage-cirkus i månedsvis, hvor de reelt er tvunget til at holde det lange hvil i lastbilen – og dermed fylder op på rastepladserne, i stedet for at kunne komme hjem til deres familier og holde hvilet. Heldigvis tyder alt på at EU-systemet har fattet problemet. Den danske regering er på vej. Og det er godt.
Øst-chaufførernes livs- og arbejdsvilkår er velbeskrevet og veldokumenteret i COWI-rapporten 'Sideveje i Dansk transport' der blev til med finansiel støtte fra Arbejdstilsynet.