Slut med køkkenbords-aftaler
Kampen om en ny overenskomst-lov tog en kovending i Folketinget i sidste uge, da Dansk Folkeparti besluttede sig for at stemme for Enhedslistens ændringsforslag til regeringens taxilov.
Tredjebehandlingen – og den formelle vedtagelse af taxiloven – finder sted her til formiddag, og det indeholder Enhedslistens ændringsforslag, der vedrører afsnittet om chaufførernes overenskomster.
Ændringsforslaget vil genoprette den gamle retstilstand fra før højesterets dom i den såkaldte NORTRA-sag. Denne retssag endte med, at alle virksomheder kan lave egne lønaftaler – de såkaldte køkkenbordsoverenskomster - med deres chauffører og ”ophøje” dem til kollektive overenskomster.
Den dom bliver nu imødegået i den nye taxilov, som kommer til at indeholde Enhedslistens ændringsforslag, som skrives ind i lovforslaget ved tredjebehandlingen i dag.
Ændringsforslaget betyder, at landsdækkende overenskomster skal indgås af de mest repræsentative parter på arbejdsmarkedet. Den kristelige fagforening Krifa og Det Faglige Hus kan indgå overenskomster på transportområdet, men det kan virksomheder ikke.
Taxalov baner vej for lastbiler
De tre chaufførområder – vejgods, busser og taxi – har identiske formuleringer om chaufføroverenskomster, og Henning Hyllested vil bruge taxiområdets ny definition som afsæt for at få tilsvarende formuleringer ind i de respektive vognmandstilladelser for lastbiler og busser.
Han er ikke i tvivl om, at lokale firmaoverenskomster ville brede sig til tungvognsområdet, hvis den juridiske tilstand ikke blev genoprettet.
- Der skal være den samme formulering i de tre love. Det bliver det næste slag, der skal kæmpes, lover han.
- Vi har på taxiområdet set nogle kontrakter på meget lave priser som for eksempel på 220 kroner i timen. De skal ligge mindst på 325 kroner. Sådan en udvikling må ikke sprede sig.
Få nye gods- og busaftaler
NORTRA-dommens konsekvenser ikke bredt sig til overenskomsterne på lastbil- og busområderne. Under 10 virksomheder har oplyst, at de har deres egen virksomhedsoverenskomst, og de er alle inden for taxi-området. Det skyldes blandt andet, at taxiområdets overenskomster er lokale og ikke landsdækkende som på lastbil- og busområderne.
Hos DI og ATL er branchedirektør Michael Svane kun stødt på en overenskomstsag på busområdet og ingen på vejgodsområdet. Den vurdering deler fagforbundet 3F’s forhandlingssekretær Flemming Overgaard. Han sidder netop med overenskomster for lastbilchauffører.
- Det er min fornemmelse, at vi ikke har set en eksplosion af køkkenbordsoverenskomster på godsområdet som følge af NORTRA-dommen, siger Flemming Overgaard.
Situationen er anderledes på taxiområdet. Her har 3F kun overenskomst for 30-35 procent af sine chaufførmedlemmer, og her er der mange køkkenbordsaftaler.
- Vi kender ikke det præcise antal, men det er omfattende. Vognmænd oplyser kun til Trafikstyrelsen, at de følger deres egen overenskomst, når de skal have tilladelser, siger Allan Andersen, der er forhandlingssekretær for 3F på taxi-området.
Anerkendte overenskomster
Trafikstyrelsen oplister fem kollektive overenskomster på godskørselsområdet:
1. DTL-A og 3F Transportgruppen 17-20
2. DI/ATL og 3F Transportgruppen
3. DI og 3F Transportgruppen for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere
4. ITD-A og Kristelig Fagbevægelse (Krifa)
5. Kristelig Arbejdsgiverforening og Det Faglige Hus
NORTRA-dommen
Højesterets dom fra 4.februar 2015 i den såkaldte NORTRA-sag gav den nordjyske vognmand Jørn Færch ret til at aflønne sine ansatte efter den lokale vognmandsforening NORTRAs overenskomst og bestemmelserne om provisionslønnede chauffører i KRIFA-overenskomsten.
Det er denne dom, der nu bliver imødegået af taxi-lovens ny paragraf om krav til løn- og arbejdsvilkår. Den vil kunne danne forbillede for lastbil- og buskørsel:
"...Indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder særlige ydelser, samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst, indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område...."