Scania G er god til distribution
Det var koldt og tåget, da vi satte os bag rattet i Scanias nye G-serie hos Scania i Odense forleden.
I tågen forvildede vi os ud i den fynske natur i håbet om at finde en tilkørselsrampe til motorvejen og senere en frakørselsrampe, så vi også kunne få en halv time på små ujævne veje med adskillige vejbump - og ja, vi blev meget glade for den nye affjedring, der er meget komfortabel og absorberede ujævnhederne godt.
Også lastbilens sikkerhedssystemer værdsætter man, når det er så tåget. Ikke mindst den adaptive fartpilot er uundværlig, når man kører med begrænset sigt på motorvejen. Bilens udstyr kan jo se i mørke og tåge. Det vil sørge for at bremse op i tide, hvis man kommer for tæt på køretøjet foran.
Dertil kommer bilens linjevogter - Lane Departure Warning - hvis man kommer for langt ud til siden. Så kommer der en advarselslyd, som får én til at holde sig på sporet.
Atypisk for Danmark
Men faktisk var jeg overbevist om, at der ville komme en af de nye XT-modeller, som ofte sælges med G førerhus, men det var en 4x2 trækker - en bil, der ikke ses meget herhjemme.
- Herhjemme er G-førerhuset populært på fire-akslede lokal- og regionalbiler, fordi den 175 millimeter lavere gulvhøjde i forhold til R-førerhuset er god med mange ind- og udstigninger, fortæller salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.
Den 40 ton 4x2 testbil, vi prøvede, er en bil, som man mere ser i Mellem- og Sydeuropa. Til gengæld er 410 hk maskinen den mest populære til eksportkørsel, fordi den er så økonomisk.
Opnåede 4,4 km/l
På den i alt 146 kilometer tågede rute via Storebæltsbroen kørte vi i et gennemsnit på 80 km/t og brugte 32,6 liter diesel. Det vil sige et gennemsnit på 4,4 km/l
- Af de danske kunder til to-akslede trækkere vælger 60 procent 410 hk motoren, fordi den har perfekte præstationer til den typiske vogntogsvægt på 40 ton ved enten langturskørsel eller regionale transporter. De fleste vælger R-førerhuset grundet pladsforhold og gensalgsværdi, siger Anton Freiesleben.
Produktbiler, biler til distribution og almindelig regionalkørsel er derfor her man mest ser G førerhuset.
Active Prediction
Testbilen var udstyret med Scania’s avanceret fartpilot med Active Prediction, der automatisk justerer gasgivning og gearskift efter topografien tre kilometer frem.
Fartpiloten har desuden Scanias intelligente Eco-roll funktion, der selv beregner, om det i en given situation kan betale sig at slippe gassen og lade bilen blive i gear eller om det er mere økonomisk at lægge sig i frigear og lade bilen rulle frit med et lille tomgangsforbrug.
Man sørger selv for - på rattet - at indstille speedpiloten til de ønskede hastigheder - også så man kan holde hastighedsgrænserne.
Vundet brændstoftests
Scania 410 hk lastbil har vundet adskillige brændstoftests i Tyskland, Frankrig og Holland. Motoren repræsenterer anden generations Euro6-teknologi og udmærker sig ved at opfylde emissionsværdierne ved hjælp af SCR-teknologi (med Add Blue) uden anvendelse af EGR (recirkulering af udstødningsgas), som Scania ellers var så berømt for tidligere. Bilens 410 hestes udgave kører på ren SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction)
- Hertil kommer uhørt driftssikkerhed ikke mindst for en helt nyudviklet lastbil. Chaufførkomforten taler for sig selv. Tvivlere skal blot prøve bilen selv, siger Anton Freiesleben i en kommentar.
Bedre udsyn
Køreegenskaberne er virkelig forbedrede - affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.
Scania har i deres nye generation indført nye og kraftigere ståltyper i kombination med epoxy-limning og svejsning i førerhuset. Så man har samme styrke, selv om A-stolperne er meget tyndere end før.
Det giver også et bedre udsyn. Man sidder tillige mere lige for rattet nu - længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte.
Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til, og som betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller speedpilot og afstandsregulering.
Artiklen er en del af temaet Test.