Tunnel til milliarder skal fra mandag aflaste trafikken i København
Video: Züblin, der har været hovedentreprenør på projektet
Den knap to kilometer lange vej og tunnel Nordhavnsvej er søndag blevet indviet, og mandag forventes de første bilister at passere.
Indvielsen sker med en forsinkelse på to år. Projektet begyndte i 2010, og er siden løbet op i 2,5 milliarder kroner ifølge flere medier.
Vejen skal dagligt lede cirka 15.000 biler udenom en række gader i København og give let adgang til boligerne i Nordhavn.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er tilfreds med vejanlægget, der er Københavns Kommunes største hidtil.
- Jeg er sikker på, at Nordhavnsvej vil være til stor gavn for brugerne. Det gælder pendlere og erhvervslivet, der får nemmere adgang til havnen og byen. Det gælder gæster og gennemkørende.
- Og det gælder folk på Østerbro, der slipper for en stor del af den tunge trafik, der i stedet kan køre ad Nordhavnsvej, siger han i en tale ved indvielsen.
Det milliarddyre byggeri af Nordhavnsvej skal ifølge ministeren blot være første etape, inden han på sigt håber at få en østlig ringvej - havnetunnel omkring København.
Det projekt bliver i øjeblikket undersøgt. Forundersøgelsen begyndte i april og forventes at vare to år og koste 24 millioner kroner.
- I 2019, når undersøgelsen er klar, kan vi forhåbentlig træffe beslutning om at fortsætte projektet til Amager, så København kan få den østlige ringvej, der mangler i dag, lyder det i ministerens tale.
Foreningen Københavnertunnelgruppen, som arbejder for at få en havnetunnel til København, håber også, at Nordhavnsvej kan give momentum til, at havnetunnelen kan blive en realitet.
Gruppen består blandt andet af medlemmer som Dansk Erhverv, Dansk Industri og Dansk Byggeri.
- Det er ikke kun Københavns Kommunes største vejanlæg nogensinde, der åbner. Det er også første etape af den samlede østlige ringvej – også kaldet havnetunnelen, siger Bo Sandberg, formand for Københavnertunnelgruppen, i en pressemeddelelse.
/ritzau/
Artiklen er en del af temaet Video.