Transportfirma chokerer med lav betaling
Danmarks sjettestørste fragtfima, NTG, betaler så lidt for at få transporteret gods, at det er umuligt at betale chaufførerne en løn, der lever op til danske vilkår. Det siger en vognmand, en ekspert samt fagforeningen 3F til Avisen.dk.
NTGs priser kommer frem i en mail, som Avisen.dk er i besiddelse af, og som er sendt til en dansk vognmand.
Det var vognmand Michael Rasmussen, der uopfordret modtog et tilbud fra NTG.
- Jeg blev kontaktet af dem over LinkedIn, hvor de skrev til mig og tilbød mig kørsel for dem. Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og ville høre, hvad de kunne tilbyde, men jeg blev meget overrasket over, at de var så langt nede i pris, siger Michael Rasmussen, der er selvstændig vognmand fra Rødovre til Avisen.dk.
I mailen, som NTG har sendt til Michael Rasmussen, fremgår det, at fragtfirmaet tilbyder mellem 6,40 og 6,70 kr. pr. kilometer afhængig af, hvor i Europa turen går hen.
Ifølge Michael Rasmussen er kilometerpriserne dog noget højere, hvis man skal have en chauffør til en dansk overenskomstmæssig løn til at køre ture rundt i Europa.
Ifølge ham ligger priserne på mindst 7,50 og 8,25 kroner pr. kilometer, altså mellem 1,10 og 1,55 kroner højere. På månedsplan giver det en forskel på mellem 10.100 kroner og 23.300 kroner.
Den internationalt anerkendte professor og transportforsker Henrik Sternberg er enig.
- Den danske vognmand har ret i, at man ikke kan betale hverken danske eller nordiske lønninger til de priser. Bulgarsk transport. Det kan man bedrive med den betaling her, konstaterer han.
Michael Rasmussen har sendt sin egen pris retur til NTG. Den pris kan ligge hele 1.050 kroner over den daglige pris, som NTG vil betale. Det kan i realiteten betyde en forskel på over 22.000 kroner om måneden.
- Jeg har ikke lyst til at køre til den pris, de tilbyder at køre for. Det er omkring en måned siden, jeg svarede dem, og jeg har stadig ikke hørt fra dem om min pris, siger Michael Rasmussen.
Flemming Overgaard, næstformand i 3F Transportgruppen, er også rystet over de priser, som NTG vil have Michael Rasmussen til at køre for.
- Der mangler flere tusinde kroner i betaling pr. måned blot for at sikre, at der ikke er underskud. Der er ikke til betaling af en overenskomstmæssig løn til chaufføren ud fra den betaling, der er opgivet i det fremsendte, siger Flemming Overgaard til Avisen.dk.
Hos NTG afviser Jesper Petersen, der er koncerndirektør, pure, alle anklager om prisdumping.
- Den danske vognmand og 3F har på ingen måde ret i, at NTG udøver prisdumping. Det kan vi med god samvittighed afvise påstanden om, siger Jesper Petersen, der er koncerndirektør i NTG.
Kilde: Avisen.dk