23948sdkhjf

Morgenfrisk lærling glæder sig til at se solen stå op

Tobias Klingenberg har drømt om at blive chauffør, lige siden han som 5-årig fik lov til at sidde i en skraldebil

17-årige Tobias Klingenberg fra Albertslund er ikke gammel nok til, at han kan tage et stort kørekort. Men han kan ikke vente på at komme til at køre i lastbil. Han har hele sin barndom drømt om at sidde i en stor bil med overblik og ansvar.

Folkeskolen er overstået. Og ”overstået” er præcis det rigtige ord, når Tobias Klingenberg beskriver sin skoletid. Nu er han i gang med grundforløbet på chaufføruddannelsen hos Dekra i Brøndby, hvor al undervisning er relateret til at køre lastbil. Om en måned begynder Tobias Klingenberg som lærling hos M. Larsen.

- Jeg har sendt en masse ansøgninger, men M. Larsen var den eneste virksomhed, der vendte tilbage. Jeg var til samtale hos dem, og jeg kunne næsten ikke sidde stille. Jeg vil bare ud og arbejde, fortæller Tobias Klingenberg.

Morgenfrisk
Til januar starter han i et lærlingeprogram på virksomheden. Først til sommer er han gammel nok til, at han kan tage et stort kørekort.

- Jeg glæder mig til at komme ud og opleve morgenerne, når solen står op. Jeg er et morgenmenneske, så jeg vil gerne tidligt op og tidligt hjem, siger han.

Sådan er det langt fra alle unge, der har det. Blandt de nuværende elever på grundforløbet hos Dekra i Brøndby, er der nogen, som har svært ved at møde til tiden. Derfor begynder man hver dag med morgenmad og socialt samvær for at skabe gode relationer mellem elever og lærere.

På det nuværende hold er der 35, som vil afslutte grundforløbet i januar. Chefkonsulent hos Dekra Jan Brochdorf forventer, at der vil være over 40 elever på det næste hold. Den tilgang har ingen andre skoler i øjeblikket.

Vil gå hele vejen
Jan Brochdorf laver et stort opsøgende arbejde, og han siger selv, at han er parat til at ”gå hele vejen” for at skaffe elever til skolen - og for at skaffe eleverne en praktikplads. Han besøger folkeskoler, og han er i tæt dialog med virksomhederne.

- Hvis man som elev passer sin skole og får sine certifikater, skal jeg nok gøre alt for at hjælpe dem med at finde en praktikplads. Jeg ringer til alle virksomheder, der er godkendt til at tage elever, én efter én. På den måde har jeg fået rigtigt mange virksomheder i tale, og vi har nu flere, som holder ansættelsessamtaler på skolen, fortæller Jan Brochdorf.

Transportbranchen skriger på unge, der har lyst til at blive chauffør. Virksomhederne har svært ved at rekruttere nye medarbejdere, og udfordringerne bliver større i de kommende år, hvor et stort antal chauffører går på pension.

Er koden knækket?
ATL og 3F står gennem Transportens Udviklingsfond bag job-i-transport kampagnen, der besøger skoler og uddannelsesinstitutioner for at fortælle om, hvordan det er at arbejde som chauffør. Men kampen om de unges opmærksomhed er hård.

- Det er stadig ikke sådan, at de unge vælter ind på grundforløbet. Der vil i lang tid endnu være brug for en ekstraordinær indsats. Men det er interessant at se udviklingen hos Dekra. Jeg håber, det er et første tegn på, at branchen er ved at knække koden, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Tobias Klingenberg har haft en svær skoletid. Nu har han fået kammerater med samme interesse som ham selv.

- Jeg har aldrig været god i skolen, og jeg kan ikke se mig selv på et gymnasium i tre år. Jeg vil gerne ud og arbejde med mine hænder, siger han.

Kilde: ATL

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093