23948sdkhjf

Optimisme på kajkanten i Aalborg

RAL drosler ned i Aalborg og vindindustrien fyrer i stor stil. Alligevel tror direktøren for Aalborg Havn på fremgang i det nye år

- Udgangspunkt for 2018 er fortsat vækst i godsmængde, nye kunder og en udbygning af lager- og pakhuskapacitet med cirka 10.000 kvadratmeter tørlager og indsættelse af mere oplagringskapacitet på olieområdet, skriver Aalborg Havns administrerende direktør Claus Holstein i en mail til ShippingWatch.

Udviklingen omkring havnen og i byen kunne ellers give anledning til at tro det modsatte. 

Mest opmærksomhed har det – udefra set - iskolde forhold mellem havnen og Royal Arctic Line (RAL) fået. Rederiet ville ud af en kontrakt om Aalborg som basishavn før fristen i 2022, mens havnen truede med en 200 millioners erstatningssag som modsvar. I oktober endte forhandlinger med et kompromis. RAL rykker til Aarhus allerede i 2019, men en del af besejlingen forbliver i Aalborg frem til 2025, ligesom man vil arbejde på at øge godsmængden.

Nedskræinger på vindområdet ser også ud til at ramme havnens aktiviteter. Siemens fyrer hundredvis af ansatte på fabrikken Aalborg, ligesom Mammoet Wind, der transporterer vindmøllegrej, lukker ned i Aalborg i 2018. 

Ifølge Claus Holstein får det dog ringe konsekvens. Dels rammer Siemens-fyringer landmølleområdet og dermed ikke transport fra havnen. Dels overtager Blue Power Partners, en rådgivende ingeniørvirksomhed, opbygger nye aktiviteter på havnen. 

I det hele taget lyder argumentere fra havnedirektøren, at mange nye aktiviteter vil drive væksten i 2018. Firmaer flytter fra Aalborg by til havnens områder, hvor man også er godt på vej med at trække udenlandske firmaer til.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073